Végre: megszületett az új európai kisgépes kategória
Az európai repülésbiztonsági ügynökség, az EASA három repülőgéptípusnak megadta a légialkalmassági bizonyítványt az új könnyű kategóriában. Az ELA, European Light Aircraft engedélyét a Czech Sport Aircraft PS-28 Cruisere, a Flight Design CTLS-ELA típusú gépe és egy másik cseh szerkezet, az Evektor SportStar RTC nyerte el.
Az új kategória, az amerikai szövetségi légügyi hivatal LSA (Light Sport Aircraft) osztályának európai megfelelője a hatszáz kilónál nem nehezebb, maximum kétszemélyes gépekre. Ugyanakkor a felhasználók és gyártók továbbra is nehézkesnek, és főképp rendkívül drágának ítélik a könnyű kategóriához képest magát az eljárást, amelynek révén a típusengedély megszerezhető.
Dan Johnson, a kisgépes gyártók szövetsége, a Light Aircraft Manufacturing Association elnöke elmondta, hogy a gyártóknak fizetniük kell a hatósági munka minden mozzanatáért, a felügyeletért, a gyárlátogatásokat is a cégeknek kell finanszírozniuk. Ennyi pénze egy kisgépes vállalatnak nincs – mondta az elnök. Az ő szervezete inkább a folyamat amerikai verzióját látná szívesen, ami olcsóbb és egyszerűbb, és amit Ausztrália és Brazília is bevezetett. Az EASA a maga részéről úgy fogalmazott a közleményében, hogy a közeljövőben az eljárás további javítása várható.
Dan Johnson utalt arra, hogy amerikai gyártók európai eladásait is akadályozta a hatóság késlekedése. A Cessna például áprilisban jelentette be, hogy nem fogad megrendeléseket európai vásárlóktól a maga Skycatcher kisgépére, amíg nem sikerül az EASA képviselőivel együtt kidolgozni az engedélyeztetési eljárást.