Tovább drágul a gyalogoshíd a Rákos-patakon

iho   ·   2017.05.29. 13:45
dagaly_kislid

Mint közismert, 424 millióból, számításaink szerint két-két és félszeresen túlárazva épül a gyalogos- és kerékpároshíd a Rákos-patakon. A híd indokoltsága is erősen inog, 300 méterre található egy meglévő híd. Mint az Index most felderítette, a híd stikában tovább drágult, és nem is fog elkészülni határidőre. pedig a borsos ár egyik magyarázata a rövid határidő volt eredetileg.

Áprilisban még nem volt sejthető sem, hogy végül a 424 millió forint sem lesz elég. A szűk időkeret miatt szuperdrágán elnyert szerződés határidejét ráadásul bő három hónappal ki is tolják. Azaz a szerződés szerint akár októberig is elhúzódhatnak a munkálatok, miközben a vizes világbajnokságot ugyebár júliusban rendezik.

A hömpölygő Rákos-patakon átívelő szerkezet felépítésére a szerződés megkötésekor bruttó 424 millió forint volt, ebben benne volt a kivitelezés és minden egyéb (tervezés, műszaki ellenőrzés, hatósági díjak, tartalékkeret). Mindehhez most hozzá lehet dobni még nettó 20 millió forintot (bruttó 25,4 millió), mivel a kivitelezésre szánt 309 millió forintból a hétfői módosításnak köszönhetően 329 millió lett (nettó).

A híd éppen a tervezett Danubio Budapest lakópark majdani bejáratához visz. Az ingatlanfejlesztés a Zahara Park Kft. tulajdonában lévő területen valósul meg, a cég tulajdonosa a hírek szerint Bajor András Gyula, aki a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t vezető Szivek Norbert állandó üzlettársa.

Az emelés tényleg csak csepp a vizes vb milliárdjainak tengerében, de az indoklása gyönyörű. A BKK szerint az áremelkedést egy sor előre nem látható dolog indokolta, amik dominószerűen vezettek a híd drágulásához. Például az, hogy még szeptemberben a Dagályt építő Market Zrt. és az építtető KKBK nem járult hozzá az eredetileg tervezett félpályás útlezáráshoz a Vizafogó utcában, arra hivatkozva, hogy az ellehetetlenítené az anyagszállítást. Úgy tűnik, ez korábban nem jutott eszükbe. Illetve hogy a Duna Aréna kivitelezője – a Market Zrt. – nem tudott ütemterv szerint haladni, ami elég különös ahhoz képest, hogy alig pár hónapra rá minden arról szólt, mennyire rekord gyorsan, meg határidő előtt készült el az úszópalota.

A lényeg, hogy a tavaly őszi események láncreakciója idén áprilisban megdrágította a februári szerződést. A műtárgy már drágulás nélkül is a vizes vébé szimbóluma volt a maga teljes értelmetlenségével és túlárazottságával. Most ráadásul úgy néz ki, hogy nem is kell a világbajnokságig elkészülnie.

Majdnem készen (fotó: Bődey János)

Amikor a vizes vébé miatt fogtak a megépítéséhez, és a szűk határidőre hivatkozva nem volt nyílt közbeszerzés, csak meghívásos, összesen két ajánlatot sikerült begyűjteni – közülük az olcsóbb is másfélszer drágább, mint a becsült érték.

Az Index megkérdezte az építtető BKK-t, mégis mi történt. Azt válaszolták, hogy a kivitelezési munkák megkezdése után a világbajnokságot szervező Budapest 2017 Kft. rájött, több parkoló kell a vb-hez, és az újonnan létesülő parkoló optimális megközelítéséhez kicsit át kellett rajzolni a bringautat. „A fentiek alapján az új műszaki tartalom megvalósítására szükségessé vált a tárgyi szerződés módosítása. A műszaki tartalomváltozás miatti szerződésmódosítás aláírására 2017. április 27-én került sor, amely a teljesítési határidőt nem érintette.”

A teljesítési határidő nem érintettségének némileg ellentmond, hogy a hivatalos értesítő szerint módosítani kellett a szerződés 3.1. pontját. Márpedig a szerződés 3-as fejezete „A szerződés teljesítési határideje” címet viseli, annak első pontja pedig azt rögzíti, hogy a szerződés tárgyát jelentő munkákat a munkaterület átadásától számított 150 napon belül el kell végezni. Az eredeti szerződés. A 3.1. végéről valahogy lemaradt az „elvégezni” szó, de a 3.2. pont tartalmazza, hogy a 3.1.-ben meghatározott határidőig meg kell kezdeni az átadás-átvételi eljárást.

Az eredetileg megszabott 150 nap tehát a hirdetmény szerint 245 napra módosult. Ettől még persze elkészülhet a híd a világbajnokságra, sőt a BKK kifejezetten igyekszik megnyugtatni efelől a közvéleményt:

„A kivitelezési munkák jelenleg az ütemtervnek megfelelően zajlanak, a létesítmény a FINA-vb megkezdése előtt tervezetten elkészül.”

Tehát a félmilliárd forintos híd vagy elkészül határidőre, vagy nem, majd kiderül. Ha nem, akkor sem vonható felelősségre senki.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.