Személyvonat járt Mezőcsáton

iho.hu   ·   2016.10.30. 11:15
kiskep

A Miskolctól délre található, Mezőcsátig tartó MÁV 88-as vonalat 1906. november 4-én nyitották meg, így a vonal éppen idén ünnepli 110. születésnapját. A vasútvonalat eredetileg nemcsak Mezőcsátig tervezték megépíteni. A vágányokat a Tisza túlpartján, Tiszacsegén szerették volna összekötni a 117-es, és így a 108-as vonallal, Miskolctól lényegesen gyorsabb eljutási lehetőséget biztosítva Debrecen, és így a Dél-Alföld felé is. A sínek ennek megfelelően Mezőcsát után még néhány száz méteren át folytatódnak és bal ívvel fordulnak Ároktő felé. A huszadik század viharai miatt azonban a Tisza-híd sosem készült el.

Különvonat Mezőcsát állomáson. A képre kattintva galéria nyílik! (fotók: iho.hu)

Fénykorában a vasútvonal komoly személy- és áruforgalmat bonyolított, a kiszolgáló gőzmozdonyoknak Mezőcsáton fűtőház is épült. Az eredetileg másodrendű fővonalnak számító vasútvonal mellékvonalat is kapott: a később megépített tiszaújvárosi (tiszapalkonyai) vonal Hejőkeresztúrnál ágazik ki a nyolcvannyolcasból. A miskolci igazgatóság komolyan számolt a vasútvonallal: az eredeti pályasebességet 1956-ban hatvanra, harminc évvel később hetvenre emelték. 1988-ban az alépítmény helyenkénti feljavításával a száz kilométer per órás sebességet is engedélyezték, hiszen a vasútvonalon sem erőteljesebb emelkedők, sem pedig szűkebb ívek nincsenek, így minden műszaki feltétel adott volt. Ez az egyik lépése volt a vonal villamosítására tett előkészületeknek, hiszen a környező településekről sokan ingáztak Miskolcra kvázi elővárosi forgalomban.

A rendszerváltás azonban sorsfordító volt. A kilencvenes, kétezres évek már másként alakultak, a településszerkezet és az itt élők életmódja is megváltozott. Példának okáért itt van Hejőbába-Hejőpapi, amely állomás mindkét falu nevét viseli, mégis mindkettőtől elég távol fekszik ahhoz, hogy az utas csak kényszerből válassza a vasutat. A települések központjait kiszolgáló autóbuszok könnyebben elérhető, kényelmesebb, és gyorsabb utazási alternatívát jelentettek. A vonal sorsa magyar klasszikus: az elégtelen, vagy sokszor teljesen elmaradt karbantartás, a rossz, csatlakozásokkal nem törődő menetrend, tehát a vonal szándékos leépítése néhány év alatt látványosan leszoktatta az utasokat a vonatról. 2007. március 3-án este közlekedett a Bzmot 244, ezzel elment a vonal utolsó személyvonata. Ezzel egy időben a vonalon az árufuvarozást is megszüntették.

Két évvel később a Rail Cargo Hungária kérte a vonal megnyitását áruforgalomra. Addigra azonban már – Mezőcsát kivételével – az állomások és megálló-rakodóhelyek vágányait felszedték, csak az átmenő fővágány maradt meg, Hejőkeresztúr és Mezőcsát között egyetlen, hosszú állomásközzel. A vasútvonal 2010 óta ismét üzemel, nyílt vonalon főleg sódert és követ rakodnak a térségben zajló nagyobb építésekhez, mint például a Miskolcot elkerülő M30-as út. Ezen kívül Mezőcsáton egy fémhulladék-feldolgozó üzem, és az erdészetek farakodása generál többé-kevésbé rendszeres teherforgalmat a vonalon.

A néhai Hejőbába-Hejőpapi állomás helyén manapság nyílt vonali sóderrakodás zajlik. A kupacokról jó rálátás nyílt a szerelvényre

A különvonat több okból is aktuális és különleges volt: a vasútvonal idén 110 éves, a személyforgalom közel egy évtizede szünetel. A vonógép, a 438 038-as, régi nevén M43 1038-as a sorozat egyik utolsó üzemelő képviselője. Ezeket a mozdonyokat személyvonatok élén már nagyon régóta nem láthatjuk, de a rendszeres teherforgalomból is évekkel ezelőtt kikoptak.

A Kisdácsiából és két Bhv-kocsiból álló szerelvény kicsivel tizenegy óra előtt, a már felszálló ködben-párában indult Miskolcról, fedélzetén az érdeklődőkkel. A fővonal forgalmát nem volt szabad feltartani, az első megállás Hejőkeresztúr állomáson volt. Ezután többször megálltak néhány izgalmasabb helyszínen: tóparton, ívben, illetve a szervezők lehetőséget biztosítottak a néhai állomások, megálló-rakodóhelyek megtekintésére is. Mezőcsát állomáson a vasúti épületek – vagy ami megmaradt belőlük – jelentették a látnivalót, körüljárás után pedig a vonat visszaindult Miskolcra, ahonnan az egész napos vonatozás és fotózás végeztével mindenki hazafelé vette az irányt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Ismét végigzörgött Miskolcon a 151-es Bengáli

iho.hu   ·   2024.11.24. 16:00

Húsz éve tűntek el a megyeszékhely hálózatáról a FVV CSM típusú villamosok. Az évforduló alkalmából előhozták a remízből a 151-es kocsit, amivel a Bengálik híveinek szervezett három órás emlékmenetet a városban a Fotósvonat Facebook-csoport.