Púposok és Bobók alkonya

Károly Szabolcs   ·   2017.10.31. 18:45
400px_selejtbobo

Záhonyban a jó néhány éve már csak a parajosban omladozó M40 909–910–911 mozdonytriótól vált meg örökre szeptember huszadikával a MÁV-Start. A DVM 8-as gyári sorozatú M40-esek kilencszázas pályaszámcsoportú tagjait 1966–1967 folyamán építette a Ganz-MÁVAG. A gépek eredetileg M40 5001–5008 pályaszámokon (első három DVM 8-2, a további öt DVM 8-4), széles nyomtávú forgóvázakkal álltak forgalomba az akkor még óriási teherforgalmat kezelő záhonyi térségben. A most állományból végleg törölt három gép eredetileg az M40 5004, M40 5002 és M40 5005 pályaszámokat viselte (gyári számuk rendre: 1967/1200, 1966/845, 1967/1201).

A 205-ös Bobót honában, Ferencvárosban érte utol a végzete. De számos más régi dízelmozdonyt is selejtezett a MÁV-Start az elmúlt hetek folyamán. A képre kattintva az állományból végleg törölt gépekről, még szorgosan üzemelő állapotukban készült képekből álló galéria nyílik

A mozdonyokat a hetvenes évek közepén, a nagyobb teljesítményű, széles nyomtávú M62-esek érkezésével alakították vissza normál pályákra alkalmassá. A rendszerváltást követően jelentősen visszaesett a záhonyi körzet munkája. A széles gépeknek még akadt tennivaló, de a normál Púposok számára szinte alig jutott. A kilencszázasok selejtezése a kilencvenes évek második felében kezdődött, a kétezres évek második felében a maradékot is leállították, 2009 decemberétől pedig „fenntartásból kivonva” státuszba kerültek. Mivel a záhonyi parajosban ott hagyott gépekre már nem is került fel az új rendszer szerinti pályaszám sem, szinte biztosan lehetett tudni, hogy valószínűleg már csak egyetlen útjuk lesz – a sátoraljaújhelyi bontóba –, ha lesz egyáltalán.

Bobókat az ország több pontján ért utol a végzet mostanában. A szegedi 448 207-est és M44 214-est még szeptember 27-én kukázták honában, és a szintén szegedi M44 520-asnak sem szántak már jövőt. Ferencvárosban október 4-én aktivizálta magát a selejtezőbizottság: a fradis M44 205-ös, a szegedi 448 506-os, valamint a szintén fradis M43 1052-es Kisdácsia pályaszámát húzták át. A nagykanizsai(?)/dombóvári(?) 448 124-esre pedig egy nappal később, Dombóváron mondták ki az utolsó szót.

Legutóbb tavaly nyáron zajlott nagyüzemi mozdonyselejtezés: június elsején Szombathelyen mondták ki az utolsó ítéletet az akkor létező legidősebb Csörgőre, az M41 2102-esre, néhány nappal később pedig Miskolcon állt össze két, a sátoraljaújhelyi bontóba tartó, vegyesen Szilikből, Csörgőkből, Kisdácsiákból és Bzmotokból álló menet, amelynek tagjait hivatalosan június 20-án selejtezték a zempléni határvárosban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek