Papíron nyereséges, de tényleg spórolt is a MÁV
Igaz ugyan, hogy a vasút költségeinek 85-90 százaléka függ az üzemmérettől, a tevékenység kiterjedtségétől, ám az is igaz, hogy a MÁV a pályakarbantartási pénzek tizedét se költi el a hálózat kisebb forgalmú felére, vagyis ezekből a vonalakból nagyon sokat kellene teljesen leállítani ahhoz, hogy jelentős megtakarítást érjünk el. Ez pedig politikailag igen komoly döntést igényel, fejtette ki Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója egy csütörtöki háttérbeszélgetésen, amelyet a MÁV 2011-es pénzügyi eredményeiről tartottak.
Ha pedig marad egy-két vagy három pár vonat, akkor továbbra is működtetni kell a pályát, a kiadások jelentős hányadát jelentő személyi költségekből sem lehet sokat megspórolni, folytatta. A döntés persze nem a MÁV-é, a hálózat és a szolgáltatás nagyságát a minisztérium határozza meg.
Az előzetes adatok szerint 13,96 milliárd forint eredményt ért el a MÁV Zrt. tavaly, ám a pozitív szaldó a decemberi állami adósságleírásnak köszönhető. Ezen ötvenmilliárdos tétel nélkül 27,4 milliárd a veszteség, de ez is kisebb vagy 12,5 milliárddal a tervezettnél.
A MÁV vezetői ebben részben saját tevékenységük hozadékát látják. Az olyan szervezeti változások, mint a felsővezeték-karbantartás visszaszervezése vagy leányvállalatok összevonása. A vezetői jövedelmek csökkentésétől a tanácsadói díjakig sokmindenen igyekeztek takarékoskodni. Valamennyivel csökkent a MÁV-csoprt foglalkoztatotti létszáma is: a 2010-es 37220-ról 36745-re, pedig az említett visszaszervezés növelte a létszámot.
Valamivel jobb a tervezettnél a személyszállítási leányvállalat, a MÁV-Start eredménye is. Nőtt ugyanis az utasok száma, a fizető utasoké 5,8 százalékkal 2010-hez képest. Az átlagos ülőhelykihasználás 34,8-ról 36,2 százalékra emelkedett. A Start árbevétele 68-ról 72 milliárd forintra nőtt. Ebben szerepet játszott a MÁV vezetői szerint a bliccelés visszaszorítása, a nemzetközi jegyáremelés, egyes kedvezmények megszűnése is, ám a legjelentősebb hatás a növekvő utasszám.
Tavaly tízéves tendencia fordult meg: három százalékkal, 137 millióról 142 millióra nőtt az utazások száma. Ez utóbbi legfőbb oka alighanam a gépkocsik üzemanyagának drágulása, válaszolta az iho/vasút kérdésére Szarvas Ferenc.
Azt is megtudakoltuk, végül miért nem hívták le a második 25 Bombardier Traxx mozdonyra vonatkozó opciót, miközben a finanszírozásra is rendelkezésre állt a pénz, és a korszerű mozdonyok üzemeltetése annyival olcsóbb, amiből megtérülne az áruk. Az elnök-vezérigazgató válaszában kifejtette: a gazdasági recesszió idején kedvezőtlen lett volna, hogy a mozdonyok tovább növelték volna a MÁV-csoport adósságállományát.