Nem diszkriminatív a magyar közútfejlesztési pályáztatás
Mint beszámoltunk róla, csütörtökön Magyar Nemzet arról írt, hogy Brüsszel 170 milliárd forintot tarthat vissza a vélt szabálytalanságok miatt. A hírt megerősítették brüsszeli forrásból is.
– Magyarország álláspontja egyértelmű: nem történt diszkrimináció – mondta az államtitkár, hozzátéve, hogy a közúti tenderek kiírása teljes mértékben megfelel az Európai Unió számos tagállamában alkalmazott gyakorlatnak. Csepreghy Nándor kifejtette, hogy az aszfaltkeverő üzemek távolságára vonatkozó szabályozást műszaki szabványok indokolják, ez a feltétel ezért szerepel a felhívásokban, mert az a műszakilag megfelelő minőségű teljesítést biztosítja.
– A felhívásokban azért írják elő a telephelyek rendelkezésre állását a jelentkezés benyújtásának feltételeként, mert a szükséges engedélyek beszerzése nagyon időigényes. Akár a projekt határidőben történő megvalósítását is veszélyeztetheti, ha azt csak a szerződéskötési feltételként szerepeltetnék, ennek fényében a kifogásolt kiválasztási kritériumok egyáltalán nem aránytalanok vagy teljesíthetetlenek – mondta.
Arra a kérdésre, hogy egy esetleges korrekció milyen hatással lehet Magyarország forrásveszteségére Csepreghy Nándor elmondta: egy eredménytelen tárgyalás az Európai Bizottsággal akár végleges forrásvesztést is eredményezhet. Ha azonban jól sikerül tárgyalni a bizottsággal, akkor a felfüggesztéssel érintett összeget más projektekre újra fel lehet használni.
Igaz, a fejlesztési ciklus vége közel van, viszont a fejlesztéspolitikai intézményrendszer már eddig is minden operatív programban túlvállalta magát, ami garantálja, hogy egy brüsszeli szankció, vagy akár egy projekt kiesése esetén is Magyarország le tudja hívni a rendelkezésére álló 8200 milliárd forintot. Ráadásul az intézményrendszer tavaly már bebizonyította, hogy akár 1700 milliárd forintos rekordkifizetést is képes egy év alatt véghezvinni, ami az idei évben, sőt jövőre is hozható – hangsúlyozta a helyettes államtitkár. Csepreghy Nándor kiemelte, hogy a tagállamok közül Magyarország azon kevesek közé tartozik, akiknek sikerült a 2007–2013-as ciklus utolsó évében a forrásvesztés elkerülése.
A legnagyobb nyertesek között számos nemzetközi cég található, és arra is volt példa, hogy olyan vállalat is a kedvezményezett lehetett, amely nem rendelkezett saját telepített aszfaltkeverővel, de szerződéssel tudta igazolni annak bérletét.
Csepreghy Nándor emlékeztetett arra, hogy Brüsszel már számtalanszor bírálta a hazai pályázati rendszert, és ahogy azt a legutóbbi mérnökkamarai ügy is bizonyította, Magyarország kormánya akár az Európai Bizottsággal szemben is képes eredményesen képviselni a magyar érdekeket.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!