NABI vagy nem NABI?
A döntő kérdés: újra lehet-e indítani valaha a buszgyártást Kaposváron? Szakemberek kétesélyesnek tartják a jelenlegi állapotot – értesült a Somogyi Hírlap. Holott a NABI (North American Bus Industries) a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártója. Az 1992-ben alapított vállalat gyökerei a hetvenes évekig nyúlnak vissza. A cég Magyarországon Kaposváron és Budapesten működtet buszkarosszéria-gyártó és -összeszerelő üzemeket, és hazánk legnagyobb foglalkoztatója az autóbusziparban. A megyei napilap Kovács Jánost, a NABI szóvivőjét bírta szólásra, ebből az írásból közlünk szemelvényeket.
Télen végérvényesen pont kerül a NABI-ügy végére. Hónapokkal ezelőtt már leállították a buszgyártást, és az sem zárható ki, hogy a maradék csapatot is utcára teszik. Padlóra került a buszgyártás, seregnyi kaposvári család életét forgatta fel a kényszerleállás. Ma kilenc munkás csak pótalkatrészeket készít az egykor szebb napokat látott NABI-üzemben. A csúcsidőszakban kis híján 250-en dolgoztak, az év elején futótűzként terjedt hatvanfős leépítésről szóló bejelentés. Akkor megírtuk (mármint a Somogyi Hírlap. A szerk.): Los Angeles közlekedési vállalata a finanszírozási nehézségek miatt egyelőre nem hívja le a szerződés szerint 2011-re tervezett száz kompozit autóbusz leszállítását.
– Nem merek saccolni – mondta Kovács János, amikor egy esetleges pozitív üzleti fejlemény kapcsán a leendő dolgozók számát firtattuk. Később 50–100 főt említett – a szóvivő szerint ennyi munkáskézre feltétlenül szükség lesz, ha a kaposvári vállalatnál ismét zöld jelzést kaphat a termelés.
A másik verzióról nem szívesen beszélt a NABI munkatársa. A hivatalos kifejezés szerint ebben az esetben „minden aktivitás megszűnik”. Azaz ha a 2. számú forgatókönyv érvényesül, úgy könnyen elképzelhető, hogy a maradék csapatot is szélnek eresztik. S ezzel együtt esély van rá, hogy végleg bezár a gyár és az utolsó remény is elszáll…
A kaposvári buszüzem sorsával kapcsolatban a mai napig sem szűntek meg a találgatások. E sorba tökéletesen illik a harmadik lehetőség, miszerint ha a cég nagyobb megrendeléshez jutna a hazai tömegközlekedési vállalatoktól, abban az esetben bizonyos műszaki kiszerelési fázisokat a kaposvári gyárban is elvégezhetnének. A szóvivő felidézte: erre korábban már volt példa. Ehhez persze arra lenne szükség, hogy mihamarabb kiírják a hazai tendereket és a Volánokon kívül a BKV is minél nagyobb – s ami döntő, folyamatos, előre kiszámítható – megrendelést adjon le. A NABI szóvivője utalt rá: cégük évente 300–500 autóbusz legyártására áll készen.