Megszűnt buszgyárak nyomában: Hungarian Bus

Istvánfi Péter   ·   2011.11.01. 20:30
00

Az Ikarus csődjét már többször is elemeztük hasábjainkon, tényszerűen csak annyit jegyeznénk meg, hogy az 1998-as orosz gazdasági válság hatására került a Széles Gábor vezette Ikarus olyan rossz anyagi helyzetbe, hogy külföldi tőke bevonására kényszerült. (Előtte több külföldi szakmai befektető is érdeklődött az Ikarus megvásárlása iránt, de akkor nem jártak sikerrel.) A Renault és Iveco márkákat tömörítő Irisbus vásárolta meg a pénzszűkében lévő cég tulajdonjogát. A kezdeti lelkesedés hamar letört, amikor kiderült, hogy az Irisbus elsősorban piacot vásárolt, és az Ikarusra csak mint a saját márkáinak összeszerelő üzemére tekint.

A hazai üzemeltetők viszont nem kértek az Irisbus járműveiből, a várt megrendelések így elmaradtak. A tulajdonos francia–olasz érdekcsoport végül nem volt hajlandó finanszírozni az egyre veszteségesebbé váló működést, és 2003-ban végleg bezárta a kapuit a nagy múltú gyár. Az időközben nagyvállalkozóvá vált egykori Ikarus-vezér, Széles Gábor sokszor hangoztatta, hogy újrakezdik a buszgyártást, de néhány újságcikktől eltekintve sokáig nem történt semmi. Végül 2006-ban megalakult a vállalkozó érdekeltségébe tartozó Hungarian Bus Kft. (nem összekeverendő a Hungarobusszal), amely visszavásárolta a székesfehérvári telephelyet és a gyártás jogát az Irisbustól. Májusban pedig bemutatkozott az első új Ikarus, amit a Hungarian Bus Kft. gyártott le. Mivel az Ikarus név ekkoriban még az Irisbus tulajdonában volt, ezért az új busz IK HB 122L-es típusszámmal állt forgalomba. A Cummins motoros, ZF váltós autóbusz tulajdonképpen az Ikarus egyik korábbi sikertermékének, a C56-osnak az alapjaira épült.

A prototípus Hungarian Bus a 2006 májusi sajtóbemutatón, még motor nélkül<br/>(fotó: a szerző gyűjteménye)<br/>A képre kattintva a Hungarian Bus Kft. járműveiből készült galériánkat tekinthetik meg.

A nagyszabású sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy a tervek szerint a termelés egy részét Kínába vagy Iránba helyeznék ki. El is készült egy szóló és egy háromtengelyes Hungarian Bus Kínában, de a busz honosítása végül abbamaradt. A prototípus HB 122-es bemutatását követően megindult a termelés, az első hírek még egy harmincpéldányos sorozatról szóltak, de végül csak néhány kocsi készült el, amik egy szlovák cégnél álltak forgalomba. A hirtelen abbamaradt gyártás miatt mintegy nyolc-tíz HB 122-es maradt félkész állapotban, ezek sokáig a székesfehérvári telephelyen álltak, jelenleg Debrecenben, az MJT-nél várják sorsuk jobbra fordulását. A berendelt harminc Cummins motorból a felesleges példányok pedig az ARC buszokba kerültek. Az Ikarus 283-asok padlóvázán egy csuklós buszt is terveztek legyártani, amiben – a BKV Van Hooljaihoz hasonlóan – a motor a B-tengely előtt helyezkedett volna el. Utolsóként a Szolnokon gyártott Plasma midibuszok licencét megvásárolva egy nyolcméteres midit gyártottak Székesfehérváron. Utóbbi látszólag érthetetlen döntés volt, hiszen a szolnoki gyár is alig talált vevőket a saját midibuszaira, így nem tudni mi volt a célja a Hungarian Busnak ezzel a típussal. A kocsi végül a debreceni buszokat üzemeltető Inter Tan-Ker Zrt.-hez került, akik elektromos meghajtású midibuszt építettek belőle. A néhány legyártott példányt követően lezárult a Hungarian Bus története, az Ikarus felélesztése időlegesen kudarcot vallott. Érdekesség, hogy a szigetszentmiklósi ARC Kft.-vel összefogva végül sikerült Széles Gábornak újraindítani az Ikarusok gyártását, sőt még az Ikarus nevet is sikerült visszaszerezni az új buszokhoz.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.

Közút Haszonjármű

EKM: gyorsabbá válik a nagykategóriás jogosítványszerzés

iho/közút   ·   2024.06.19. 08:05

Újabb egyszerűsítéssel, ezúttal a nagykategóriás jogosítványszerzés gyorsításával segíti az Építési és Közlekedési Minisztérium a hazai szállítmányozási és fuvarozói ágazat fejlődését, a szektorban tapasztalt munkaerőhiány csökkentését. A jövőben a teherautók vezetésére jogosító C kategóriás jogosítvánnyal egyidőben megszerezhető az ahhoz kapcsolt nehézpótkocsiból álló járműszerelvényekre szóló CE kategóriás vezetői engedély.