Megjelent a motorvonattender
Legkésőbb 2015. szeptember 30-ig kell leszállítania a nyertesnek azt a 48 motorvonatot, amelynek megvásárlására kedden jelent meg a tenderfelhívás az eu-s közbeszerzési honlapon. A két hazai személyszállító vasúttársaság közös beszerzéséről (és az előzményekről) már beszámolt az iho, most azonban ismertté váltak az eddig titkolt részletek is.
A felhívás szerint a tenderbontás 2013. január 3-án lesz. Az ajánlatok rangsorolása nem túl bonyolult, ahhoz képest, hogy egy viszonylag nagy beszerzésről van szó. A végső sorrendet eldöntő tényezők közül a legnagyobb, 60 százalékos súllyal a szerelvények ára esik latba. A járművek energiafogyasztása 15 százalékot ér, 12,5-12,5 százalékos súlya lesz az alacsonypadlósságnak és az ülések számának.
A két utóbbi szempontot úgy kell érteni, hogy legalább kétszáz ülőhelyet mindenképp kell biztosítani. Ugyanígy, a motorvonatok padlószintjének legalább 50 százalékban a sínkoronától legfeljebb 600 milliméterre szabad lennie, ha ez az arány nagyobb, az pluszpontot jelent, de csak 85 százalékig.
A MÁV (és a GYSEV is, de ez az ő esetében kevésbé érdekes) tehát ismét legalábbis megközelítőleg ugyanolyan kapacitású motorvonatokat kíván beszerezni, mint korábban tette a hatvan Stadler Flirt illetve tíz Bombardier Talent esetében, lemond tehát arról, hogy a motorvonatok kapacitását gazdaságosan és rugalmasan igazítsa a menetrendi igényekhez. Vagyis a jövőben is csak dupla illetve tripla szerelvényekkel tud majd nagyobb kapacitású motorvonatokat kiállítani.
Az is igaz azonban, a már meglévő típusokhoz hasonló követelményrendszernek előnye is van. A szállítási határidő ugyanis (minden bizonnyal azért, mert a kiírók EU-s támogatást kívánnak fölhasználni, azt pedig 2015 végéig lehet) meglehetősen szűkösnek nevezhető ekkora mennyiségnél. A járművek engedélyeztetési eljárását viszont nagyban gyorsítja, ha azonos típus már fut az országban. Ez azt is jelenti egyben, hogy annak van előnye ennél a tendernél, aki már bent van az országban.