Már bontják a Szőke Tiszát

iho/hajózás   ·   2012.10.29. 12:20

Lebontották az emeletet, másfél méteres darabokra vágják az egykor 77,4 méteres gőzhajót, teljes gőzzel folyik a tápéi téli kikötőben veszteglő Szőke Tisza bontása – adja hírül a Délmagyar.hu. A faburkolat eltávolítása után a kémény is lekerült a hajóról, lángvágók zaja mellett hullik darabjaira az egykor szebb napokat megélt termesgőzös.

Szeptember végén kezdtek neki az árverésen értékesített, még tavaly télen a jégtől megroppant, majd megsüllyed Szőke Tisza bontásának. A többemeletes hajó legfelső szintje október végére eltűnt, a híd azonban, ahonnan kormányozták a hajót, még áll: fémvázon díszeleg a hatalmas kormánykerék. A munka során láthatóvá vált a gőzrásegítéses szerkezet, amely egyfajta szervóként végezte a hajó irányítását.

(fotó: Segesvári Csaba, Délmagyar.hu)

Péntek délelőtt a munkások javában dolgoztak a Szőke Tiszán, másfél méteres darabokra vágták a hajdan 77,4 méteres, 1917-ben épült, 800 lóerős gőzhajót. A hatalmas vasrészeket a darabolás után vízzel hűtötték, a „felkockázott” hajórészeket kézben hordták a partra. A parthoz közelebb vontatott gőzös erősen megbillent, jobb oldalához egy uszályt rögzítettek. Az emelettel együtt eltűnt a legutóbb a lapunkban is bemutatott, díszes, gazdagon faragott első osztályú fogadóterem és a díszlépcső, a fogadóterem feletti dohányzószalon. Közelebbről is látni, a víz folyamatosan szivárog a hajófenékbe, a szivattyúzás ellenére is.

Dán Zsolt, a hajót megvásárló társaság vezető úgy nyilatkozott, miután eltűnnek az emeletek, lángvágóval bontják el az alját. Többtonnás darukra is szükség lesz a hajó orrának megemeléséhez. A Nemzeti Kulturális Örökségvédelmi Hivatal által megőrzésre előírt részeket egy raktárba fogják szállítani.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.