Kegyelemdöfés az Ibéria saját alkalmazottaitól?
Hétfőtől ismét sztrájkba lép az Ibéria alkalmazottainak egy része, tiltakozásul a restrukturálás, közelebbről a tervezett elbocsátások ellen. A négy napon át tartó részleges munkabeszüntetés miatt az Ibéria erre az időszakra 1062 járatából 415-öt kénytelen törölni.
A legkomolyabban a cég belföldi járatát érinti a sztrájk, a normál szolgáltatás 53 százalékát: 206 járatot nem indítanak el ez alatt az idő alatt. A közepes hosszúságú vonalakon a normál forgalom csaknem negyven százaléka, 190 járat esik ki, az interkontinentális járatok 10 százalékát, 19-et fújták le erre a periódusra. Ez például a hosszú távú járatok esetében azt jelenti, hogy a napi negyvenből mindössze négyet nem indítanak, nem érinti a menetrend borulása az Egyesült Államokba induló gépeket és keveset a latin-amerikai vonalak közül. Az arányok nem véletlenek: a spanyol kormány az Ibéria közleménye szerint ennyi járatlemondást ismer el törvényesnek minimális szolgáltatás fenntartása mellett.
Hogy az utasokat kevesebb kár érje, a társaság enyhített jegypolitikáján, tehát feltehetően könnyebb lesz minden utas esetében akár a lemondás, akár a jegyek átírása más járatra, sőt más légitársaságra is. Az Ibéria ugyanis megállapodásokat kötött oneworld-partnereivel és további tíz légitársasággal arról, hogy ha szükséges, vegyék át a spanyol cég utasait.
A sztrájkhullám nem ér véget ezen a héten: a légitársaság már most készíti a terveket a március elejére és közepére tervezett további munkabeszüntetésekre.
A társaság válasza a szakszervezetek lépésére a jelek szerint még keményebb leépítések kilátásba helyezése. A légitársaság az ősszel nyilvánosságra hozott tervekben az alkalmazottak egynegyedének, 4500 személynek a távozása szerepel, közülük azonban 3147 korai nyugdíjazás formájában történt volna.
Némileg visszavonult a társaság a fizetéscsökkenések dolgában, a korábban meghirdetett 18 százalék helyett csak 11 százalékos átlagos, a repülőszemélyzetek esetében 25-30 helyett 23 százalékos lenne a bércsökkentés. A szakszervezetek azonban a tárgyalások lezárására megállapított január 31-i határidőre mindezt elutasították, és azon nyomban meghirdették a sztrájksorozatot. Ezek után a cég megemelte a kényszernyugdíjazások várható számát 3807-re.
A társaság vezetése megpróbálta meggyőzni a szakszervezeteket, hogy ha mégis sikerülne megállapodni a bércsökkentésben és a hatékonyság javításának módjaiban, az csökkenthetné a szükséges elbocsátások számát, máskülönben azonban beindul a leépítési folyamat.
Az Ibéria végleges tavalyi számai még nem ismertek, az első három negyedév során a cég vesztesége 262 millió euró volt. A spanyol nemzeti légitársaság az a ritka kivétel, amelynek üzemeltetésében a hosszú távú interkontinentális járatok sem nyereségesek, főképp mert a társaság nem tudott lépést tartani a felfejlődő és igen agresszív piacpolitikát folytató latin-amerikai konkurenciával. Eközben az Ibéria pilótái az interkontinentális járatokon vagy húsz százalékkal többet keresnek, mint a versenytársak személyzetei.
Az interneten olvasható megjegyzések többsége a légitársaság vezetésének ad igazat, és arra figyelmezteti az érdekvédelmi szervezeteket, hogy ha tényleg meg akarják menteni a munkahelyeket, akkor próbáljanak rugalmasabbak lenni, és a sorozatos sztrájkokkal ne ők adják meg a kegyelemdöfést a végveszélybe került nemzeti légitársaságnak.
Mint arról korábban beszámoltunk, az Ibéra szakszervezetei, főképp a légiszemélyzetek érdekvédelme tavaly több hasonló sztrájkhullámot szervezett a társaság intézkedései ellen, különösen kemény ütközések voltak annak kapcsán, hogy a cég a rövid és középtávú járatai egy részét egy diszkontmodellben épített leányvállalattal, az Ibéria Express-szel repülteti.