Kecskemétről két kék kocsi költözik
Több éve szeretné javítani, bővíteni szolgáltatásait a Gyermekvasút vezetősége. Évek óta szeretnének kerékpárszállító kocsikat, új jármű beszerzésére azonban nem volt lehetőség, így a dolgot házon, pontosabban cégen belül szerették volna megoldani, ám eddig ez sem sikerült. A projektnek egy sajnálatos esemény, a kecskeméti kisvasút bezárása adott újabb lendületet. A feleslegessé vált járművek közül két poggyászteres kocsi érkezett nemrég a Gyermekvasútra.
A poggyászteres kocsikból többcélú járműveket alakítanak majd ki a jövő év folyamán. A járművek alkalmasak lesznek a kerékpárok, babakocsik, illetve a kerekesszékek szállítására is. Ehhez emelőt is telepítenek a kocsikba, melyet a vonatszemélyzet egyik felnőtt tagja, a vonatvezető vagy a vezető jegyvizsgáló kezel majd. A mosdó megmarad, kézmosási lehetőség lesz, ám a vécét elbontják. A poggyásztérben, a néhai második kályha helyén pelenkázó kialakítását is tervezik.
A kocsikkal sok munka lesz. Ki kell alakítani a belső teret, fel kell újítani a belső burkolatot, a padlót, és biztonságosabbá kell tenni a kályhát, ugyanis a jelenlegi kialakítás mellett abba egy kisgyerek könnyen belenyúlhat, és megégetheti magát. És akkor ott vannak az üzemi tulajdonságok is. Először a fékrendszerhez kell hozzányúlni, ugyanis a kocsinak csak átmenő fővezetéke van. A fékhengerek és egyéb alkatrészek bevizsgálására a hűvösvölgyi műhelynek nincs jogosultsága, ezt a munkát valamelyik járműjavító végzi majd. Repedés miatt cserélni kell majdnem minden ablakot is. A kocsi ütköző-vonókészüléke eltér a Gyermekvasúton alkalmazott központi ütköző-vonókészüléktől, így azokat is cserélni kell majd. Ha ezekkel elkészültek, esetleg a kocsikat a Gyermekvasút színterve szerint újrafényezték, még a hatóságnak is áldását kell adnia az „új” járművekre.
Munka tehát van bőven, így ha elkészül az Mk45,2004, neki is fognak, hiszen a Gyermekvasút vezetősége szeretné, ha a 2012-es kisvasúti napra legalább az egyik kocsi elkészülne. Hűvösvölgy és Széchenyi hegy között általában három, négy szerelvény közlekedik. Ha mindkét kocsi elkészül, és mellettük munkára fogják az eddig is kerékpárszállítónak használt kocsit, akkor már egész közel leszünk ahhoz az évek óta várt állapothoz, hogy minden vonatban közlekedjen akadálymentesített, kerekesszék, babakocsi és kerékpár szállítására is alkalmas kocsi.
A jelenleg közlekedő kocsik keskeny ajtajain biciklivel fel lehet szállni, de azokat a kocsi peronján elhelyezni nem egyszerű. Babakocsival már komplikáltabb a művelet, kerekesszékkel pedig próbálkozni sem érdemes. A Gyermekvasútnak tehát szüksége lenne három, de inkább négy paklikocsira. Egyelőre kettőhöz van alapanyag, ezek a jövő év folyamán forgalomba is állnak majd.
A Kecskemétről Hűvösvölgybe érkezett járművek:
MÁV 50 55 25-01 611-7 BDa-w
MÁV 50 55 25-01 612-5 BDa-w