Javul a repülésbiztonság, de nem minden övezetben

iho/repülés   ·   2012.03.07. 16:58
congo_cim

Több más szervezet után a IATA is kiadta a maga repülésbiztonsági összesítését a tavalyi évről, és a fuvarozók nemzetközi szervezete is úgy véli, hogy 2011 a legbiztonságosabb éve volt a közforgalmi aviatikának. Azonban a repülésbiztonság tekintetében a IATA is a meghatározó régiós különbségekre figyelmeztet.

A nyugaton épült sugárhajtású szállítógépek kategóriájában a globális baleseti arány 0,37 volt, vagyis 2,7 millió repülésre jutott egy baleset, ami 39 százalékos javulás a 2010-es arányhoz képest. A IATA vezérigazgatója, Tony Tyler szerint „a repülés az egyik legbiztonságosabb emberi tevékenység”, ugyanakkor egy baleset is sok, minden emberveszteség tragédia, a cél tehát a lehető legmagasabb biztonsági fokot elérni az iparágban, végső soron a cél a balesetmentes légiközlekedés.

A legsűrűbb balesetfajta az, amikor a gép elhagyja a pályát

2011-ben 11 nyugati építésű sugárhajtású gépet vesztett az összesen 92 teljes gépvesztéssel járó balesetből a civil aviatika. A nyugati gépek balesetei közül öt követelt halálos áldozatot, ez is alacsonyabb szám, mint a 2010-es nyolc baleset.

A IATA adatai azonban megintcsak nagy különbségeket jeleznek a régiók között: megintcsak a nyugati építésű jetek baleseteit tekintve a gépveszteségi arány az ázsiai-csendes óceáni térségben 0,25, Észak-Amerikában 0,10, Európában és Észak-Ázsiában nulla volt. Oroszországban azonban ez az arány 1,06, Latin-Amerikába és a karibi térségben 1,28, Közel-Keleten és Észak-Afrikában 2,02, míg végül Afrikában 3,27 volt, vagyis ezek az övezetek sokkal veszélyesebbek a légiközlekedés szempontjából, mint bármely más régió.

Afrika stabilan vezeti a feketelistákat

Ugyanakkor a IATA által Afrikában indított repülésbiztonsági felülvizsgálati program, az IOSA résztvevői körében 2011-ben nem volt gépvesztéses esemény. Az afrikai helyzet Tyler szerint bonyolult, meghatározza a rossz baleseti arányt mind a kormányok, a hatóságok gyengesége, mind az alacsony infrastruktúra-beruházási arány. A repülésbiztonsági program egyébként Oroszországban is eredményes, a résztvevő légitársaságok baleseti aránya ötször jobb, mint a programhoz nem csatlakozott társaságoké.

A leggyakoribb baleseti fajta az IATA statisztikái szerint 2011-ben a leszállópálya elhagyása volt, ez az összes esemény 18 százalékát tette ki – ismertette az adatokat a fuvarozók nemzetközi szervezetének főigazgatója.

Kapcsolódó hírek