HC házavató: lassan életre kel az új irányító központ
Érdekes és az újságíró számára protokollon bőven túlnyúló élmény egy olyan beruházás lépéseit követni, mint a HungaroControlé. Ott lehettünk tavaly a népligeti tudásközpont átadásánál, aztán láthattuk a toronyszimulátor megszületését, az irányító iskola első évének indulását majd zárását. És közben végig ott sejlett a háttérben egy folyamat, amely a szó szoros értelmében a helyére teszi a dolgokat: az új irányító központ építése, amelynek révén a felszabaduló épületben, a jelenlegi irányító központban kap helyet a tudásközpont összes eleme, beleértve a 360 fokossá bővülő toronyszimulátort, és a most még a népligeti irodaházban működő képzési és szimulációs központot.
A mai esemény az új épület avatása volt, amelyben néhány hónap múlva már az új irányító központ működik. De talán sokak meglepetésére a szalagátvágás után egyáltalán nem csak egy üres épületet járhattak körbe a vendégek és az újságírók: az ég kékjét és a felhők fehérjét idéző aula üvegfalai mögött már nagyonis van élet a jövendő munkateremben, és persze körülötte meg alatta és felette is.
A földszinten csodálhattuk meg azt a számítóközpontot, ami az irányító központ komputeres szívét jelenti, természetesen tartalék rendszerekkel, de ami különösen érdekes volt, a perforált padlón keresztül működő hűtéssel, amelynek révén a számítógépek kellemes hőmérsékletben dolgozhatnak, miközben csak a gépek hűlnek egy-egy kalitkába csomagolva, nem az egész terem.
Két fogalom volt egyébként, ami az avatást végig kísérte: a tartalékok hálózata és a környezetkímélő működtetés. Itt a tartaléknak is van tartaléka – mondták kísérőink, és ez igaz a számítógépes alaphálózatra éppúgy, mint az áramra, amit legvégső esetben a tetőn lévő aggregátorok szolgáltatnak. Energia és környezetkímélés pedig ott kapcsolódik össze, hogy az ugyancsak tetőn lévő napkollektorok adják a meleg vizet, és nagy tartályokban gyűjtik az esővizet is, ami a mosdókhoz, öltözőkhöz kell, és ami ugyancsak takarékos és környezetkímélő megoldás, különösen, ha a környezet hajlandó némi csapadékot is szolgáltatni hozzá, és nem olyan száraz az idő, mint mostanság…
Az emeleti irányítóterem már mintha részben élne is, a munkahelyek gyakorlatilag készen várják a hamarosan beinduló próbákat, a képernyők némelyikén már ott láthattuk a valóságos forgalmi helyzetet a légtérben. A mostanihoz hasonlóan egy teremben, de egymástól külön dolgoznak majd a szektorok, a kisgépes tájékoztató, az approach, és persze ott van a superviser meg a katonai összekötő pultja, meg minden más elem, amit a mostani munkateremből ismerhetünk. Viszont nem ebben a térben, hanem egy szinttel lejjebb alakították ki azt a munkahelyet, ahol az új eljárásokon, szektorfelosztásokon és hasonló nóvumokon dolgozhatnak a szakemberek anélkül, hogy akár az oktatás, akár a valóságos irányító központ rendszereit zavarnák.
A munkaterem munkahelyeit az irányítók kívánságait figyelembe véve alakították ki, ez olyan apróságnak tűnő, mégis nagyon fontos momentumokban is megmutatkozik, mint a pultok borítása: az irányítók kérték, hogy melegebb anyagból készüljön az a burkolat, amelyen órákon át könyökölnek irányítás közben. Ami pedig talán még fontosabb, a munkahelyenként külön-külön vezérelhető ledes megvilágítás, ami csak a pultokra juttat fényt, nem a képernyőkre. És persze ami most még nem látható, de amelynek kialakításában megintcsak sokat jelentett a gyakorló irányítók véleménye: a MATIAS szoftver új változata, amelynek pedig már a most használt verziója is olyan elemeket tartalmaz, amelyek láttán kísérőink szerint a sárga irigység fogja el az idelátogató európai irányítókat. Például kevés helyen közöl ennyire sok információt a rendszer az irányítóval, mint itt, ahol az irányító azt is látja, milyen repülési paramétereket állított be a gép pilótája. Az is különleges, hogy mennyire korán lehet a szoftver révén észlelni két gép mozgásában már egymástól több száz kilométerre az esetleg lehetséges konfliktusokat.
A szalagátvágás előtt Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár azt hangsúlyozta, hogy a 13 milliárd forintos beruházás, amit az Unió hatmillió euróval támogat, hosszabb távra biztosíthatja, hogy a HungaroControl a térség és Európa egyik leghatékonyabb, legmegbízhatóbb légiforgalmi szolgáltatója legyen. Ughy Attila, a XVIII. kerület polgármestere egy okostelefonos program segítségével vette számba az épp a HC irányítása alatt repülő gépeket, és ezzel is érzékeltette, milyen fontos szerepet visz a cég a kerület és az ország életében.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az avatási ünnepségen külön interjút adott az iho/repülésnek.
Hogyan alakul a menetrend, az új irányító központ teljes felélesztése?
Egy hónapja elkezdhettük telepíteni a technológiát, ez már-már üzemel, de még nincs kész és nem stabil. A technológia véglegesítése még egy hónap, utána kezdődik élesben a tesztüzem, amikor a jelenlegi irányító központból folyik mindenféle irányítási funkció, de már az új központban is ülnek irányítók és vizsgálják a rendszert. Amikor minden potenciális hibát elhárítottak a rendszerszállítók, akkor kerülhet arra sor, hogy az új központból induljon az irányítás. December 3.-ára tervezzük ezt, utána a másik központ üzemel még egy darabig tartalékként, és amikor azt leállítjuk, akkor az már egy visszafordíthatatlan folyamat lesz, ezt újra meg fogjuk ünnepelni…
A leállított munkateremnek a berendezései ott maradnak, és azokkal működik majd a tudásközpont?
Fel fogjuk újítani a leállított irányító központot, és annak során részben maradnak berendezések, részben kikerülnek, a szimulátorokat biztosan kicseréljük.
Az irányítók munkája az új központban mennyiben fog különbözni a mostanitól?
Szerencsére nem sokban fog különbözni. Új irányító szoftververziót telepítünk, gyakorlatilag ez indukálta a hardvercsere szükségességét, ugyanis sokkal egyszerűbb hardvereken fog futni az új verzió. Igen, egyszerűbb, boltban vásárolható számítógépekre kerül az új szoftver a jelenlegi speciális hardverekről. Az lesz a különbség, hogy nagyobb lesz a kapacitásunk, üzembiztosabbak leszünk, de a pilóták számára értékelhető kimenő jel tőlünk gyakorlatilag nem fog különbözni. Az új MATIAS szoftver többet tud, részben EU-s előírásokat elégít ki, másrészt pedig a légiforgalmi irányítóink új igényeinek megfelelően még egyszerűbbé és még inkább felhasználóbaráttá teszi majd az irányító munkáját. Ezzel azt érjük el, hogy nagyobb kapacitása lesz az irányítói állománynak, több gépet tud irányítani, hatékonyabbá válik a rendszer.
Változnak-e, bővülnek-e az új irányító központ belépésével a HungaroControl feladatai, esetleg bővül-e maga a cég?
Az új központ önmagában nem indukál új feladatokat, az új feladatok után nekünk kell utánajárnunk. A NATO-tól kapott megbízás, a koszovói magas légtér újranyitásában való szerepvállalás egy ilyen új feladat, ez több munkát fog adni a meglévő kollégáinknak, az új irányító központ önmagában nagyobb létszámot és bővülést nem kell, hogy hozzon.