Fontosabb a cucc az életnél: lezárni a tárolókat?
Továbbra is élénken foglalkozik az aviatikai világ az Emirates 777-esének Dubaiban történt balesetével, és ennek egyik vetületével: ma már visszatérő probléma kényszerleszállások és vészkiürítések alkalmával, hogy az utasok, ahelyett, hogy a lehető leggyorsabban elhagynák a repülőgépet, először a kézipoggyászuk összeszedésével vannak elfoglalva, amint előző cikkünkben is látható volt a videófelvételen: a fejfeletti rekeszek kipakolása fontosabb volt a gyors menekülésnél. Az, hogy emiatt nem lett újabb áldozata a balesetnek és a gép kigyulladásának, szerencse kérdése volt – állapította meg lakonikusan az Aviation Week elemzése.
A szaklap szerint a most zajló kivizsgálásnak nemcsak a kényszerleszállás, a sikertelen átstartolás történetét és okait kell feltárnia, hanem a vészkiürítés folyamatát és az alkalmazott módszereket is elemezni kell, a tanulságokat pedig alkalmazni a légiközlekedési iparágban általánosan. Lehet, hogy változtatni kell az eljárásokon, a kézikönyveken, sugallja a cikk, és hangsúyozza: egy-egy ilyen helyzetben a gép utasai akkor is a lehető leggyorsabb gépelhagyást kell, hogy végrehajtsák, ha nincsenek tisztában azzal, mennyire veszélyes a helyzet. Az írás ugyanakkor megdicséri az Emirates kommunikációját a történtek után, viszont elmarasztalja az Emirátusok hatósági embereinek eljárását, akiknek első dolguk volt letiltani az állampolgárokat arról, hogy fotókat vagy videókat tegyenek közzé az eseményről.
Egy brit szakértő a Greenwich Egyetemről a BBC-nek nyilatkozva szintén azt hozza fel, nemcsak ennek, hanem a tavalyi, Las Vegasban kigyulladt British 777-es esetének a kapcsán is, hogy az utasok valójában nincsenek tudatában annak, hogy ennyire súlyos lehet egy-egy ilyen helyzet. Az általa javasolt megoldás, ami egyébként a napokban más nyilatkozatokban is feltűnt, az, hogy fel- és leszállások idejére tegyék központilag zárhatóvá a kabinokban a fejfeletti rekeszeket. Az utasok, ha szükséges, a dolgaikhoz a repülés folyamán amúgy szabadon hozzájuthatnának, de az „Öveket bekapcsolni” tablóval együtt és egyidőben kattanjanak be a tárolók zárjai. Az ötletet a BBC szerint számosan támogatják a közösségi oldalakon a légiszemélyzetek is.
A cikk egy pilóta összesítését is közli a csomagokkal együtt zajló menekülés bajairól. Az első és legfontosabb természetesen az, hogy a cuccok felszedése lassítja vészkiürítést. A poggyászokkal menekülők eltorlaszolhatják a folyosókat és a vészkijáratokat, a gépelhagyáskor a csúszdán a poggyászok életveszélyesek más utasoknak, sőt, kilyukaszthatják a vészcsúszdákat is.
Viszont olyan vélemények is elhangzanak, hogy a lezárt rekeszek nem riasztanak el mindenkit, és lennének, akik megpróbálnák kifeszíteni, ami méginkább lelassítaná a menekülést. Már megtörtént egy Cathay-járaton, hogy egy utas, abbéli igyekezetében, hogy kinyissa a rekeszt, leszakított egy burkolópanelt a gép hátsó részén, ahol már nem is voltak rekeszek!
Ugyanakkor a lezárással szemben egy másik repülési szakértő azt mondja, hogy inkább és elsősorban korlátozni kellene a kabinba felvihető kézipoggyász mennyiségét és méretét. Igaz, az utasok is szívesen szabadulnának meg a túl sok cucctól abban az esetben, ha biztosak lehetnének abban, hogy ha ezeket a darabokat is feladják, nem vesznek el például átszálláskor.
Mindenesetre olyan tervek is napvilágot láttak, amelyek olyan kis fejfeletti rekeszeket szánnak a gépekre, mint amilyenek a Boeing 707-esen voltak, mikor csak a kalapok és aktatáskák voltak ott elhelyezhetők. Ami azért is érdekes, mert sokszor épp a tárolótér nagysága az egyik olyan momentum, amivel a gyártók reklámozzák a tágasnak mondott gépeiket.
Addig is fontos lenne, hogy a felszállás előtti biztonsági tájékoztatás során nagyobb hangsúlyt helyezzenek a társaságok a vészkiürítésre, nemcsak a vészkijáratokra kellene rámutatni, hanem figyelmeztetni kell az utasokat arra, evakuálás esetén ne vigyenek semmit magukkal. A vészkiürítésre vonatkozó bemutatót viszont sok légitársaság azzal a megokolással próbálja inkább rövidebbre és kevésbé hangsúlyosra fogni, hogy ne higgyék azt az utasok, hogy ez olyan gyakran bekövetkezhet...
Visszatérve a Dubaiban történtekre: az Aviation Week a baleset körülményeire hívja fel a figyelmet. A térségben a szokásoshoz képest is nagy volt a hőség, 49 fok körül, és ez komolyan befolyásolhatta a hajtóművek működését. Az érintett gépen kívül több más leszállóban lévő utasszállító is átstartolást hajtott végre, egy várakozó Air India Express pilótája úgy látta, hogy a bajba jutott 777-es nagyon magasra emelt orral és nagyon alacsonyan kezdte az átstartolást. Más források szerint a gép roncsaiból megállapítható volt, hogy a futóaknák még nyitva voltak, vagyis a gép akkor esett vissza a betonra, amikor a futók behúzásának folyamata még nem fejeződött be.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!