Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás
Rich Cooper fotója – amely az Aviation Week című szaklap idei pályázatán gyaníthatóan dobogós helyezésre számíthat – illetve az ezen látható helyzet, normális repülőtéri körülmények között igen élénk reakciókat váltana ki a hatóságokból. De a kép nem egy forgalmas polgári légikikötőben készült, hanem Farnborough-ban, a világ legjelentősebb idei repülőszalonján, amelyen az egyik jeles gyártó hagyományainak megfelelően a lehető legkülönlegesebb légi manőverekkel kápráztatta el a közönséget és persze a szakmai gyülekezetet. Például azzal az igen látványos felszállással, amelyet egy bődületesen erős kéthajtóműves gép, pláne utasok és teher nélkül, nagytudású berepülő pilótákkal a kormányoknál, produkálni képes.
Az meg hab a tortán, hogy ehhez a hátteret épp ugyanannak a gyártónak a legnagyobb gépe, a világ leghatalmasabb utasszállítója produkálja. Különösen jó pozícióban, ugyanis ez az óriás alulról nézve a szárnyaihoz képest kicsit tömzsinek tűnik a levegőben, valójában az eredeti tervek szerint lett volna egy hosszabb törzsű változata, ami azért csinosabb lenne. De így, szemből fotózva, remekül mutat. Kell mindehhez még egy tökéletes hely a pálya tengelyében, meg egy jó erős teleobjektív, ami persze a valóságosnál sokkal közelebb mutatja a két gépet, a tényleges távolságot ez a más szögből, de ugyanabban a szakaszban készült kép érzékelteti.
A méretek pedig a valóságban fordítottak, a hozzánk közelebbi gép jóval kisebb, mint a távolabbi.
Az Airbusok, merthogy az európai gyártó két pazar gépéről van szó, nyilván nem véletlenül repültek együtt idén Farnborough egén: mindkét típushoz, a kéthajtóműves új 350-eshez és a négyhajtóműves kétszintes 380-ashoz egyaránt nagyon erős piaci érdekek kötődnek. Az új 350-es egyébként remekül fogy, a 380-asra meg nagyon is ráfér a promóció.
Az más kérdés, hogy egyes „rakoncátlan” elemzők más összefüggést látnak a két gép között, amely mintha meg is elevenedne Cooper képén: a 350-es felszállóágban szárnyal, a 380-as leszálló konfigurációban süllyed. Persze a legutóbbi hírek ezt cáfolják, mármint hogy az óriásgép programja esélyes lenne a végső landolásra, lesz még majd újrahajtóművezett, sőt, hosszabb törzsű 380-as is. Ami ha megvalósul, nyilván azt jelenti, hogy ez a ma még tömzsi óriás is majd jobban mutat, sokkal kecsesebbnek látszik a levegőben, Farnborough vagy jövőre Le Bourget egén. De az már egy másik fotó lesz ebben a sorozatban.
Sorozatunk korábbi darabjai
Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból
Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka
Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása
Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek
Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!
Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta
Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is
Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!
Érdek nélkül tetszik: villámok között
Érdek nélkül tetszik: a zöld komp
Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte
Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag
Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra
Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk
Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég
Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!