Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás

Márványi Péter   ·   2014.12.20. 13:45
_30A7338-2A_cim

Rich Cooper fotója – amely az Aviation Week című szaklap idei pályázatán gyaníthatóan dobogós helyezésre számíthat – illetve az ezen látható helyzet, normális repülőtéri körülmények között igen élénk reakciókat váltana ki a hatóságokból. De a kép nem egy forgalmas polgári légikikötőben készült, hanem Farnborough-ban, a világ legjelentősebb idei repülőszalonján, amelyen az egyik jeles gyártó hagyományainak megfelelően a lehető legkülönlegesebb légi manőverekkel kápráztatta el a közönséget és persze a szakmai gyülekezetet. Például azzal az igen látványos felszállással, amelyet egy bődületesen erős kéthajtóműves gép, pláne utasok és teher nélkül, nagytudású berepülő pilótákkal a kormányoknál, produkálni képes.

Az meg hab a tortán, hogy ehhez a hátteret épp ugyanannak a gyártónak a legnagyobb gépe, a világ leghatalmasabb utasszállítója produkálja. Különösen jó pozícióban, ugyanis ez az óriás alulról nézve a szárnyaihoz képest kicsit tömzsinek tűnik a levegőben, valójában az eredeti tervek szerint lett volna egy hosszabb törzsű változata, ami azért csinosabb lenne. De így, szemből fotózva, remekül mutat. Kell mindehhez még egy tökéletes hely a pálya tengelyében, meg egy jó erős teleobjektív, ami persze a valóságosnál sokkal közelebb mutatja a két gépet, a tényleges távolságot ez a más szögből, de ugyanabban a szakaszban készült kép érzékelteti.

A méretek pedig a valóságban fordítottak, a hozzánk közelebbi gép jóval kisebb, mint a távolabbi.

Az Airbusok, merthogy az európai gyártó két pazar gépéről van szó, nyilván nem véletlenül repültek együtt idén Farnborough egén: mindkét típushoz, a kéthajtóműves új 350-eshez és a négyhajtóműves kétszintes 380-ashoz egyaránt nagyon erős piaci érdekek kötődnek. Az új 350-es egyébként remekül fogy, a 380-asra meg nagyon is ráfér a promóció.

Az más kérdés, hogy egyes „rakoncátlan” elemzők más összefüggést látnak a két gép között, amely mintha meg is elevenedne Cooper képén: a 350-es felszállóágban szárnyal, a 380-as leszálló konfigurációban süllyed. Persze a legutóbbi hírek ezt cáfolják, mármint hogy az óriásgép programja esélyes lenne a végső landolásra, lesz még majd újrahajtóművezett, sőt, hosszabb törzsű 380-as is. Ami ha megvalósul, nyilván azt jelenti, hogy ez a ma még tömzsi óriás is majd jobban mutat, sokkal kecsesebbnek látszik a levegőben, Farnborough vagy jövőre Le Bourget egén. De az már egy másik fotó lesz ebben a sorozatban.

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból

Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka

Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása

Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek

Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!

Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta

Amikor Kim Dzsongun

Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is

Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek