Egy újabb első vonat

Vörös Attila   ·   2012.01.31. 05:00
400

Rövidesen megindul a termelés az ország legnagyobb bioetanol-gyárában, Dunaföldváron. A bioetanol-gyártás specialistája, az amerikai Fagen Inc. százhúsz millió eurós beruházásában a Pannonia Ethanol Zrt. építette fel az üzemet, amely teljes kapacitáson működve megháromszorozza az eddigi magyarországi bioetanol-gyártást.

A dunaföldvári üzem a Cargill gigantikus magtára mellé települt, így a folyamatos kukoricaellátás biztosított lesz. Dunaföldváron kikötő is működik, illetve a közelben az M6-os autópályára is fel lehet hajtani.

A 333-as Szergej tart rövid vonatával a töltőállomás felé<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A vasúti kapcsolatról sem szabad elfeledkezni, hiszen Dunaföldvár határában halad a paksi vicinális. A gyár és a vasútvonal között jelentős szintbeli eltérés van, illetve a város is útban van egy új iparvágány építéséhez. A megoldást egy, a gyártól helyileg független töltőállomás építése jelenti. Ezt a már meglévő, Előszállás és Dunaföldvár között a nyílt vonalból kiágazó iparvágányhoz tervezték. A vasúti töltő- és közúti lefejtőüzem építési munkálatai javában zajlanak, befejezését február végére datálják.

A töltőállomás építésének fontos mozzanata a vágányhálózat bejárása, a mérleg tesztelése, nyitott kocsikból történő próbarakodás. A vasúti kapcsolat kipróbálására hétfőn délelőtt a 333-as Szergej két, műtrágyával rakott Eas kocsival indult útnak Dunaújvárosból. A kiszögelt váltók felszabadítása és a pályamesteri bejárás után rá is tehette lábait a Szergej a rendszeres vonatforgalmat már évek óta nem látott sínekre. A 333-as órákig tolatott a töltőállomáson, majd vagonjait otthagyva gépmenetben tért vissza Dunaújvárosba. A két vagonért egy nappal később megy majd vissza valamelyik dunai dízel.

Próbakörök a kétvágányos telepen

Információink szerint akár napi két-három, bioetanollal rakott tehervonat is elindulhat Dunaföldvárról, ha a gyár teljes kapacitással működik. Ezzel jelentősen megnövelné az egyébként elég csöndes vonal forgalmát, ma már csupán Paksról indulnak alkalmanként hosszabb, főleg gabonával teli szerelvények.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal.