Égett a 777-es: a szél és a menekülők poggyásza
Mint beszámoltunk róla, az amerikai nagyváros repülőterén a British Airways Gatwickra induló, felszállásban lévő Boeing 777-200-asának a bal hajtóműve gyulladt, ki, a személyzet a gépet nekifutás közben állította meg a pályán, és kezdte meg az evakuálást, amely végülis sikeresen végződött, két személyt kellett csak kisebb sérülésekkel ellátni.
A nyilvánosságra hozott rádióforgalmazás azt bizonyítja, a tűzoltók már akkor úton voltak a gép felé, amikor annak pilótája vészhelyzetet jelentett és segítséget kért.
A gépről megjelent fotók elsősorban a baloldali General Electric GE90 hajtóműtől befelé mutatnak komoly szerkezeti károsodást, súlyosan sérült a szárny, a szárnyközéprész, vagyis a szárny és a törzs csatlakozásának szerkezete, megégett ebben a vonalban a törzs, a kabin fala is. Egyébként a padlószint alatt az elülső poggyásztér mögött ezen a típuson itt is van üzemanyagtartály.
Ugyanakkor a gép jobboldalán is vannak füstnyomok, ami egyrészt a tűz intenzitását mutathatja, másrészt annak következménye, hogy a szél átsodorta a füstöt a törzs alatt a jobboldalra is. A meteorológiai adatok szerint a repülőtéren a baleset idején 340 fokról nyolc csomós szél fújt, miközben a gép a 07-es balpályán startolt, vagyis a szél valóban balról érte a gépet, ami annyit jelent, hogy a füstöt és a lángokat az égő hajtómű felől a törzs felé terelte a légáramlás.
A portál ezzel kapcsolatban arra a katasztrófára emlékeztet, amelynek az évfordulója épp az elmúlt hetekben volt: a British Airtours 737-200-asának Manchester repülőterén ugyancsak felszállás közben szintén a bal hajtóműve robbant fel és gyulladt ki. A gép lefékezett, a szél azonban az utaskabin felé terelte a lángokat és a mérgező füstöt, abban az esetben a tűzoltók segítsége lassabban érkezett és az evakuálás sem volt elég gyors, az a baleset ötvennégy áldozattal járt. Annak a balesetnek a körülményeivel és tanulságaival portálunk is részletesen foglalkozott.
A mostani médiareakciók egy része arról szól, hogy mekkora katasztrófa lett volna, ha a tűz akkor tör ki, amikor a gép már a levegőben van. Mások viszont azt mondják, hogy ha a levegőben gyullad ki a hajtómű, azt könnyebben elfojthatja a hajtómű saját tűzoltó rendszere, ebben segít, hogy alacsonyabb a hőmérséklet, a légáramlás pedig az esetleg meggyulladó olajat vagy kerozint elsodorja a géptől, amely aztán egy hajtóművel biztonságosan leszállhat, erre egyébként nem is olyan rég épp a British Airways egyik A319-ese esete volt a példa, a gép Heathrow-n szállt fel, a rosszul rögzített hajtóműburkolatok mindkét hajtóműben kárt okoztak, az egyik ki is gyulladt, de a gép biztonságosan földet ért.
A mostani tűz pontos okát természetesen hosszú és alapos vizsgálat kell, hogy kiderítse. Erről még csak annyit lehet a kapitány szavaiból és az FAA felől is tudni, hogy az első mozzanat a hajtóműhiba volt. A 777-esek hajtóművei eddig rendkívül megbízhatónak bizonyultak, mint egyébként maga a típus. Történt természetesen nem egyszer, hogy az egyik hajtóművet a személyzet le kellett, hogy állítsa repülés közben, aztán a gép a másik hajtómű segítségével repült tovább, ez azonban a 777-esek történetében az első eset, hogy felszállás közben hibásodik meg valamelyik hajtómű.
Az internetes visszhang általában erősen dicséri a személyzetet, ugyanakkor sokaknak feltűntek azok az utasok, akik a gép kiürítésekor a személyzet erre vonatkozó utasításai illetve az előzetes biztonsági bemutató ellenére magukkal hozták a fedélzetre vitt kézipoggyászukat, egyes hozzászólások az ilyen utasok ellen jogi eljárást követelnek.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!