Drónok Gatwicken: szándékos, de nem terrorista akció, reggeli korlátozott nyitás
A repülőtér péntek reggeli közleménye szerint Gatwick futópályája már működik, de „limitált számú” repülőgép szállhat fel illetve érkezhet aGatwickre, ezért a légikikötő erősen javasolja, mindenki, aki pénteken utazna, otthonról való indulás előtt érdeklődjön a járatáról, mert még további késések és járattörlések várhatók a nap folyamán.
Korábban írtuk:
A sussexi rendőri erők után csütörtökön az esti órákban a brit hadsereg egységei is felvonultak, hogy a már egy teljes napja tartó repülőtérzár okát felszámolják. A huszadikán este érvényes NOTAM szerint a repülőtér továbbra is „nem használható”, drónok miatt a légikikötő forgalmi zónájában. Más források is megerősítették, hogy a hadsereg beavatkozására azután került sor, hogy amikor a nap folyamán többször újra akarták indítani a forgalmat Gatwicken, újra megjelentek drónok a pálya környékén.
A szerkezetekről annyit tudni, hogy a nagyobb távirányított vagy autonóm eszközök közé tartoznak, és egy szakértő szerint az, hogy huzamosabb ideig repültek, feltételezi, hogy átalakították őket a nagyobb repülési idő érdekében.
Az első reptérzár szerda este helyi idő szerint kilenckor következett be, amelynek következtében az EasyJet, a British Airways, a Wizz Air, a Thomas Cook Airlines és a TUI Airways gépei kényszerültek a levegőben várakozni. Hajnali háromkor megnyitották a repteret de újabb drónrepülések miatt mindössze negyvenöt perc után ismét zárásra került sor újabb drónrepülések miatt.
A sűrűn elhangzó kérdésre, miszerint miért nem lőtték le (erre már léteznek speciális eszközök) egyszerűen a drónokat, az volt a hatóságok válasza, hogy ezzel, a szétlőtt eszközökkel és magával a lövésekkel is további veszélyek keletkezhettek volna. A történtek mögött azonban feltehetően az is meghúzódik, hogy a rendfenntartó erőknek eléggé rossz sejtelmeik lehetnek az üggyel kapcsolatban, vagyis hogy valakik szervezett módon próbálják megakadályozni az embereket és a légiközlekedési partnereket a karácsonyi csúcsforgalom lebonyolításában, és ha nem sikerül a drónok reptetőit megtalálni, lehet, hogy más repülőterek is sorra kerülhetnek. Ezért nem elég megsemmisíteni a drónokat, meg is kellene találni azokat, akik irányítják őket.
A csütörtöki teljes leállás 110 ezer utast és 760 járatot érintett, ennyi a reptér egynapi forgalma, de a brit légiközlekedés zavarai „még számos napon át” eltarthatnak, a repülőtér jelezte, csak akkor indulhat meg a forgalom a pályán, ha ez teljesen biztonságos.
Egyébként a drónos akciózók lehet, hogy épp azért választották Gatwicket, mert csak egy, nagygépek által is használatos pályája van, ha annak a tengelyében történik valami, akkor az egész légikikötő leáll. Ráadásul a legnagyobb forgalmú Heathrow-val ellentétben a 08-as pálya tengelyében leszállóirányon bőven vannak nem beépített területek, ahol a drónok röptetői talán könnyebben elrejtőzhetnek.
Mint erről portálunk is többször írt, a légközlekedés új veszélyforrásai, a lézerek és a drónok abban hasonlítanak, hogy nagyon nehéz felderíteni a veszélyeztetőket. Sussex és Surrey rendőrfőnöke is úgy nyilatkozott a BBC-nek, hogy „nehéz, nagy kihívást jelentő feladat” lokalizálni az elkövetőket. „Amikor azt hisszük, hogy hamarosan megtaláljuk a drónok irányítóit, a drónok eltűnnek, amikor azt hisszük, hogy újra megnyithatjuk a repteret, ismét megjelennek”.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!