Dobra verik a Malév Repülőklub három gépét
Mint arról beszámoltunk a Hunalpa sajtótájékoztatója kapcsán, a cégközlönyben néhány hete megjelent egy nyilvános pályázati felhívás, amelyben megvételre ajánlja a felszámoló a Malév egyes vagyontárgyait. Többek között három olyan kisgépet, amit a Malév Repülőklub használ.
Benedek Jánost, a Malév Repülőklub elnökét először nyilván arról kérdezem, hogyan is oszlik meg a tulajdon? A gépek, amelyekről szó van, egy An-2-es és két Cessna, ezek szerint nem a klubé voltak, hanem a légitársaságé?
Igen, pontosan. Évek óta próbáltuk elintézni, hogy átkerüljenek a klub tulajdonába ezek a repülők, de az eléggé bizonytalan helyzetben már senki nem vállalta a felelősséget, és végül így valóban a légitársaság tulajdonában maradt ez a három repülőgép.
Az egyik Cessnát – HA-SJM – tízmillió forintra értékelik, a másikért – HA-SJX – csak 4,6 milliót kérnek.
Egy gépnek az árát sok paraméter határozza meg. Elsősorban a felszereltsége, aztán a repült idők, vagyis hogy mennyit repült a gép, a motor, ami benne van, valamint a légcsavar, ami rajta van. Ez a három legnagyobb tétel. És ezek a legkülönbözőbbek lehetnek, mert lehet egy öreg repülőgépben új motor, meg új légcsavar, vagy lehet egy repülőgépnek nagyon jó a felszereltsége, mint amilyen ezeknek a repülőgépeknek van, hát ezen paraméterek alapján határozható meg egy ár. De nekünk az a véleményünk, hogy ezek az árak nem reálisak.
Amennyiben?
Nem a piaci viszonyokat tükrözik a mi meglátásunk szerint, és az érdeklődés is ezt mutatja. Túlértékeltek ezek az árak.
Nem képzelhető el, hogy annak ellenére, hogy túlértékelt az ár, a Malév repülőklub megvegye ezeket a gépeket, hogy továbbra is tudja használni?
Természetesen elképzelhető, van ilyen szándékunk.
Van-e ebből a szempontból bármiféle mozgástere a feleknek?
Sajnálatos módon a repülőklubbal a felszámoló nem tárgyalt ebben a kérdésben.
Mert őt hidegen hagyja, hogy ki használja a gépet, őt az érdekli, hogy ki a tulajdonos?
Így van.
Milyen állapotban van a YHF, a gyönyörű Malév-színekre festett An-2-es?
Tulajdonképpen elfogadható állapotban van.
Minden engedélye megvan?
Persze.
Csak mert, ha jól emlékszem. most az An-2-est nem láttuk az augusztus 20-i légifelvonuláson.
Ez is gazdasági döntés volt. Az An-2-esnek egy órányi repülése nagyon sokba kerül. Úgyhogy csak olyan célokra lehet használni, amelyekre kifejezetten alkalmas a repülőgép. Ilyen elsősorban az utasrepültetés, meg az ejtőernyős ugratás. Ezen a két területen nagyon beszűkültek az igények az utóbbi években.
A Malév repülőklub számára mekkora érvágás, mekkora baj, ha ezeket a repülőket eladják, és nem a klub veszi meg?
Az An-2-esnek a kihasználtsága igazából rendkívül alacsony az utóbbi években, 10-15 órákat repült a repülő évente, ami rendkívül kevés. Viszont a másik két gép a repülőklub által működtetett repülőiskolának az alaptípusa. Tehát annak a két 172-esnek a kiesése nagyon nagy problémát jelent a pilótaiskola működtetése szempontjából.
Most ebben az őszi időszakban is repülnétek ezekkel a gépekkel?
Tulajdonképpen repülhetnénk, tehát nem szoktunk hivatalosan leállni, hanem az időjárástól tesszük ezt függővé. Viszont nagyon sokszor előfordul, hogy december közepén vagy végén is kiváló az idő a repülésre. Igazából ezek a gépek nincsenek leállítva, és a pilótaiskolának a működése sem szűnik meg. Természetesen a repülési igény csökken ilyenkor. Igyekszünk a kiképzéseket hatékonyan végrehajtani, de ezekben az időszakokban, amikor jönnek a reggeli ködök meg egyebek, akkor elég nehéz úgy szervezni az oktatást, hogy az tényleg hatékony legyen.
De maga az a tény, hogy ezeket a gépeket el fogják adni, nem akadálya annak, hogy repüljetek velük?
Mi jelenleg is repülünk a repülőkkel, mert az üzembentartási minősítésünket senki nem kérdőjelezte meg. Folyamatosan használjuk őket, annak ellenére, hogy ezeket meghirdették eladásra.
Ha ezek a gépek elkerülnek a Malév klubtól, különös tekintettel a két Cessnára, mennyi gépetek marad, hogy fenntartsátok az eddigi tevékenységet?
Megmarad a két 152-es Cessna, amivel a kiképzést végezzük. És igazából ezen kívül két vontatógépünk is van, a Maule meg a Pownee, és ezekkel tudjuk a repülőklubnak a sporttevékenységét végrehajtani. Nyilván a két 172-es helyett bérelni kell valahonnan repülőt, mert arra nem valószínű, hogy lesz pénzünk, hogy megvásároljuk őket.
Ha ez az első menet kudarcot vall, tehát nincs a gépekre vevő, akkor nem lehet, hogy netán a felszámoló lejjebb megy az árral és akkor nektek több lesz az esélyetek?
Tudomásom szerint is ez az eljárás. Tehát, hogyha nem sikerül az eladás a megadott határidőre, mert nem lesz rá jelentkező, akkor egy későbbi időpontban újra meghirdetésre kerül ez a három repülőgép, valószínűleg csökkentett árakkal. De szerintünk sokkal egyszerűbb lenne, ha megtárgyalnák ezt a kérdést velünk.
Mert ha ti tárgyalnátok, akkor kialkudhatnátok egy normális árat?
Igen. De félő, hogy amint közeledik a gép meghirdetett ára a piaci árhoz, és mi megpályázzuk, lehet, hogy valaki párszázezer forinttal többet fog ajánlani, és akkor ő kapja meg.
Tehát úgy gondoljátok, méltányos lenne, ha mint a gép használóinak, üzemeltetőjének, lenne valami elsőbbségi jogotok.
Igen. Valamifajta kollegiális, együttműködő hozzáállás természetesen kedvezőbb lenne, de a felszámoló biztos igazából nem a Malévnek az érdekei szerint jár el. Teljesen hidegen hagyják a Malév dolgai, meg a kollegiális együttműködés, ami megvolt a Malév és a repülőklub között.