BKV miditender: két év új buszok nélkül
A kedden bemutatott autóbusz nem újdonság a BKV-nál, hiszen 2008-ban már tesztelte a fővárosi közlekedési vállalat az S91-est. A BKV illetékesei az első tesztet követően igen elismerően nyilatkoztak az új midibuszról. Ez idő tájt már a BKV-nál is átlépte az ingerküszöböt a midibuszok állapota. Az eladósodott közlekedési cégnél esély sem volt arra, hogy saját forrást találjanak az időközben balesetveszélyessé vált kocsik cseréjére. Ezért úgy döntöttek, hogy alvállalkozókra bízzák a midibusz flotta üzemeltetését. A tendert annak és rendje módja szerint 2009 júliusában ki is írták. Ez a tender meghívásos közbeszerzési eljárás volt, így gyorsabban lehetett (volna) eredményt hirdetni. Érdekesség, hogy a kiírás 40 darab midibuszról szólt, de más vonalakon tervezett pótlásra további 60 darab alacsonypadlós, maximum 2 éves Euro 5 motorral szerelt hagyományos járművet is megjelölt. Így nem csoda, hogy a hazai buszgyártók azonnal mozgásba lendültek.
Meglepetést okozott, hogy a tenderen az átlagosnál is többen indultak. A Volánbusz, a Vértes Volán és a Körös Volán mellett indult az Orangeways, valamint a debreceni városi közlekedés alvállalkozója, az Inter Tan-Ker Kft., és a Széles Gábor holdudvarába tartozó VT Transman is, de nem maradhatott ki a kész autóbuszok legnagyobb hazai gyártója, a győri székhelyű Kravtex Kft. érdekeltségi körébe tartozó Panoráma Tourist Kft. sem. Ez utóbbi cég nem titkolt szándéka volt, hogy meghódítsa a fővárost. Ezért a Kravtex ki is fejlesztett egy új típust a Credo EN 9,5 személyében. Faramuci módon az utóbbi, direkt a vár kiszolgálására fejlesztett jármű volt az első, amely kiesett a versenyből. Kissé abszurd, de tény, hogy az EN 9,5 típus ösztömege jelentősen túllépi a megengedett határt, tíz helyett 14,6 tonna a cég honlapjának tanúsága szerint. Mivel a Kravtex ebben az időben mutatta be új, Citadell névre keresztelt városi családját, ami pont megfelelő lett volna a hatvandarabos pótlás kiszolgálására, úgy döntöttek, hogy nem adják fel a reményt. Ezért furcsa módon a buszgyártó cég egy konkurens járművel indult a tenderen, a Jászkun Volán Zrt. által gyártott Plasma midibusszal.
A járművek kálváriája itt még nem ért végett. Ugyanis a BKV néhány héttel az eredményhirdetés előtt az egyik gyártóra mutogatva azt a sajtóközleményt adta ki, hogy egy versenyző olyan műszaki megoldást választott a buszához, ami valószínűleg nem teszi lehetővé, hogy a BKV vonalain közlekedhessen a típus. Ezért a BKV vizsgálja ezt az „alternatív” megoldást. Szakmai körökben azonnal megindultak a pletykák, miszerint valószínűleg a Körös Volán által benyújtott pályázatban szereplő autóbusszal vannak gondok. Egy referencia nélküli, új és számos megoldásában megkérdőjelezhető konstrukció úgy maradt versenyben, hogy a BKV pontosan megtapasztalhatta e hátrányokat a lecserélésre szánt Ikarus 405-ösökkel. Noha az öreg autóbuszok alkalmasak az elsőajtós felszállási rendre, de a BKV-nál való megjelenésükkor még prototípusnak számítottak.
A viharsarki közlekedési cég a CsabaMetál Urbanus típusú autóbuszával indult, amelynek kialakítása olyan, hogy nem teszi lehetővé az elsőajtós beszállítást. Fontos kérdés, hogy, ha a Körös Volán nem megfelelő járművel adta be a pályázatát, akkor miért nem zárták ki azonnal? Erre a legreálisabb magyarázat az, hogy az illetékesek megpróbálták húzni az időt, hiszen választási év volt 2010-ben. Annak ellenére, hogy a BKV havonta bejelentette, hogy ezen a héten lezárják a miditendert. Az időhúzás jól sikerült.
Az új buszok érkezéséről tavaly augusztusban még mit sem lehetett tudni, de a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) több Ikarus 405-ös midit is visszaküldött a garázsba, súlyos, biztonságot veszélyeztető hibákkal. A BKV még aznap este eljutatott a sajtónak egy közleményt, amely szerint a 405 típusú buszaikat vagy fel kell újítani, vagy azonnal le kell cserélni. A tenderrel egy időben néhány Ikarus midinek a törött vázszerkezetét megjavították.Tavaly ősszel hatalmas lépést tettek a döntéshozók. Kiderült, hogy mindössze három pályázó maradt versenyben: a VT Transman, a Vértes Volán és az Orangeways. Mindhárom pályázó az S91-es típussal indult, így elérhető közelségbe került ennek a típusnak a győzelme. Ezen típus alkotóközössége megkezdte a sorozatgyártás előkészületeit, és arra is fény derült, hogy az eredetileg kiírt mennyiség kevés lesz a vonalak kiszolgálására. Ezért a várható darabszám növekedni fog, és a tartalékokkal együtt akár negyvennyolc kocsi is forgalomba állhat.
Végül idén januárban győztest hirdettek. Az Orangeways nyert, mint a legolcsóbb ajánlatot beadó induló. Másodikként futott be a VT Transman, harmadik pedig a Vértes Volán Zrt. lett. A sors pikantériája, hogy a tender végeredményét nem a második helyezett VT Transman támadta meg, hanem a harmadik Vértes Volán Zrt. A dolog azért nagyon furcsa mert, ha a győztes Orangewayst marasztalják el szabálytalanság miatt, akkor automatikusan a második kerül nyerési pozícióba, jelen esetben a VT Transman. Végül a BKV egy huszáros vágással megoldott mindent. Egyszerűen érvénytelenné nyilvánította a tendert. Ezt furcsa magyarázatokkal indokolták mind a BKV mind az akkor már megalakult BKK részéről.
Szakmai körökben elterjedt, hogy a miditender bukása egyértelműen az aktuális politika irányzat áldozatává vált, Tarlós István Budapest főpolgármestere személyes akarata miatt nem lehetett győztes az Orangeways.
A turisták által látogatott Várba tehát két év alatt sem sikerült új járműveket beszerezni.