Bemutatták az aranycsapatmozdonyt
Az aranycsapat 1953. november 25-én a londoni Wembley stadionban 6-3-ra legyőzte az angol válogatottat. Az angol csapat hazai pályán akkor már 90 éve veretlen volt. A sporttörténeti győzelem emlékére a Magyar Labdarúgó Szövetség 1993-ban november 25-ét a magyar labdarúgás napjává nyilvánította.
A történelmi mérkőzés emléke és a magyar sport előtt tisztelegve mutatták be péntek délelőtt a Nyugati pályaudvaron a MÁV-Trakció legújabb reklámmozdonyát. Az ünnepségen először Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára méltatta az aranycsapatot, köszöntötte a még köztünk lévő játékosokat, és megemlékezett a legendás válogatott elhunyt tagjairól is. Ezt követően rövid beszédet mondott Szarvas Ferenc, a MÁV vezérigazgatója. Kiemelte, hogy ha az emberek, vállalatok egy közös cél érdekében összefognak, akkor csodákat lehet tenni.
A mozdony az olimpiai mozgalmat is népszerűsíti. Illetve mutatja, hogy a MÁV a maga módján, szerény eszközeivel is igyekszik támogatni a sportot, tette hozzá. Dunai Antal, az MLSZ utazó nagykövete elmondta, hogy 1953 óta ez a meccs jelképezi a magyar focit, ennek a világraszóló tettnek az emlékét pedig meg kell őriznünk. Ehhez most ez a mozdony is hozzájárul.
A köszöntők után az aranycsapatmozdony begördült a peron mellé, miközben a hangszórókból a történelmi összecsapás rádiós közvetítése és Havasi Balázs világhírű zongoraművész Vihar című szerzeménye szólt.
Az eseményen részt vettek az Aranycsapat még köztünk lévő tagjai is. Buzánszky Jenő szokásos humorával és egy kis meghatottsággal beszélt a mozdonyról, illetve a legendás győzelemről. „Köszönjük, hogy a MÁV egy mozdonyt feláldoz ezért. Az ember szíve megdobban, hogy nahát, egy mozdonyom is van!” – viccelődött. „Akkoriban a meccsnek, most a mozdonynak jár csodájára a külföld” – mondta. Grosics Gyula szintén köszönetét fejezte ki mindenkinek, aki közreműködött a mozdony megalkotásában, és sok balesetmentes kilométert kívánt a géppel dolgozó vasutasoknak.
A rövid visszaemlékezések után az Aranycsapat még élő tagjai illetve a kerettagok, Buzánszky Jenő, Grosics Gyula, Várhidi Pál és Tóth József kézjegyükkel látták el a mozdonyt. Az értékes autográfokat a matricázást bonyolító Loc&More munkatársai egy átlátszó védőfóliával borították be, hogy az időjárás ne tehessen kárt bennük. Egy évig biztosan a mozdonyon marad a matrica, de Szauer Mátyás, a Loc&More egyik alapítója elmondta, hogy mivel a dekor ennél jóval tartósabb, elképzelhető, hogy másfél, két évig is rajta marad a mozdonyon.
„Ez a mozdony nemcsak a mérkőzésnek, és nemcsak a magyar focinak, de kicsit a fiatalságunknak is emléket állít. Édesapám is a vasútnál dolgozott, én is a MÁV-nál kezdtem, a vasúti tiszti iskolát is elvégeztem, aztán végül a futballnál kötöttem ki. Megdobban a szívem, hogy most itt lehetek, és köszönöm mindenkinek, aki részt vett ebben, és lehetővé tette hogy ez a mozdony bejárhassa az országot.” – nyilatkozta az iho-nak Buzánszky Jenő.
Grosics Gyula hozzátette: „6-3, 7-1, 2-0 majd 2-1. Ezeket a meccseket vívtuk az angolok ellen. Világhírű válogatottakat győztünk le, ezért vagyok büszke az akkori magyar csapatra, arra az időre.” „A világon bárhol, ha Magyarország a téma egy beszélgetésen, az aranycsapat egészen biztosan szóba kerül.” – zárta a beszélgetést Buzánszky.
A 470 010 (1047 010) pályaszámú Taurus oldalán a legendás aranycsapat 11 játékosának (Czibor, Puskás, Hidegkuti, Kocsis, Budai, Zakariás, Bozsik, Lantos, Lóránt, Buzánszky és Grosics) arcképe látható. A csaknem 86 tonnás, mintegy 20 méter hosszú vontatójármű felmatricázásához több mint száz négyzetméter fóliát használtak fel a dekoratőrök.
A bemutató után a mozdony a Nyugati pályaudvarról 14:23-kor induló IC654 számú Vércse körintercity vonatot továbbítja. De nemcsak idehaza, hanem a vasúttársaság nemzetközi járatain is találkozhatnak majd a mozdonnyal az utasok. A külföldi utak közül kiemelkedik majd 2012-ben a közkedvelt csíksomlyói búcsúra vezető kirándulás, melyet az Indóház és a Kárpáteurópa utazási iroda szervez.