Beindult az élet Foktőn
Közép-Európa egyik legnagyobb növényolajipari sajtoló üzemének jelképes alapkőletételére még 2008 májusában került sor Foktőn. Az akár 600 ezer tonna éves feldolgozási kapacitás mellett 240 ezer tonna nyersolaj előállítására képes növényolajgyár üzemeltetője a svájci Glencore International AG. A cég a nyersanyagok és a késztermékek szállításában is komoly szerepet szán a vasútnak. Az új gyár képes a hazai olajosmagvak (napraforgó, repce, szójabab) teljes mennyiségét feldolgozni, a sajtolóüzem első számú végterméke a növényolaj, második pedig a magas fehérjetartalmú takarmány (dara) lesz.
Foktő Kalocsa mellett fekszik. A 153-as (Kiskőrős-Kalocsa) vasútvonalon 2007 márciusa óta szünetel a személyforgalom. Azóta a MÁV használt anyagból felújította a pályát, valamint a kalocsai HM-iparvágány folytatásaként négy kilométeres új iparvágányszakaszt építettek a növényoljagyárhoz.
Az új kalocsai vasúton immár a legnagyobb hazai mozdonyok, így Szergejek is közlekedhetnek. A leggyakoribb vendég mégis az LCH (Logistic Center Hungaria) dízelei lesznek, hiszen a piros mozdonyos cég fogja hordani Kiskőrösről a növényolajgyár tehervonatait. Illetve már hordja is, hiszen június elsején megérkeztek az első tartálykocsik Foktőre.
Az iparvágány első (nem pályaépítő) vonata nem a gyár legelső tartályvonata volt. Az első szerelvényt Kiskőrösön rakták meg az üzem egyelőre nem teljes infrastrukturája miatt. A gyárból a növényolajat teherautókkal szállították a kiskőrösi rakodóhoz. Még most sincs kész a teljes vágányhálózat, de a gyárban is épül még néhány egység. Rakott gabonavonatok érkezésére egyelőre még várni kell, de a közeljövőben a vasúti nyersanyag-beszállítás is megindulhat.
A június elsejei menettel idén már a harmadik gyár indul be hazánkban, amely jelentősen megmozgatja az érintett vasútvonalat. Márciusban Kecskeméten indult el a Mercedes B-osztály sorozatgyártása, áprilistól pedig a dunaföldvári bioetanolgyár indít heti két rakott vonatot.