Az óriások házasságának nagy esélye: a hálózat
Érdekes adatokat közöl az anna.aero légi közlekedési elemző portál az American és a US Airways fúziójának következményeiről. A fő tanulság az, hogy az egyesült American szinte minden fontos célországban és csomóponton javítja a pozícióit: az összeolvadás igen sikeresnek ígérkezik a hálózatfejlesztés szempontjából.
A fúziót feltehetően a harmadik negyedévben hagyja jóvá az amerikai versenyhatóság, és onnantól már gyakorlatilag háromra csökken az amerikai légi közlekedés főszereplőinek tábora: az új American lesz a legnagyobb, majd követi őt a United és a Delta. Ha ehhez még hozzávesszük a legnagyobb diszkonttársaság, a Southwest kapacitását, akkor azt jelenti, hogy ezek a cégek kínálják majd az Egyesült Államok belföldi légiforgalmában az üléshelyek 90 százalékát.
A fuzionált American–US Airways összesen tíz fontos hub, bázisreptér forgalmában kap döntő hányadot: Dallas/Fort Worth, Charlotte, Miami, Chicago O’Hare, Philadelphia, Phoenix, Washington National, Los Angeles, New York La Guardia és New York JFK. Ezeken a hubokon kínálja az új társaság férőhelyei 60 százalékát, miközben az összevont cég más reptereken is feljebb kerül a kapacitásrangsorban.
Boston Logan repülőterén például a mostani American a harmadik legfontosabb társaság, az új American viszont a második helyre kerül az itt felkínált üléshelyek 23 százalékával. Ugyancsak nagyot ugrik a listán az új American a mostanihoz képest San Franciscóban: ötödik helyről a másodikra. A jelentős floridai reptér, Fort Lauderdale forgalmában a US Airwaysnek köszönhetően ugrik meg az új American jelenléte, egyenesen az első helyre a hagyományos társaságok között, kétségtelen ugyanakkor, hogy a diszkontok, a Southwest, a Spirit és a JetBlue itt még megelőzik.
A két egyesülő társaság hálózata alig-alig fedi egymást, 900 vonalból mindössze 12 az, amelyen jelenleg közvetlen konkurenciái egymásnak. Ezért is értékeli a szakma az anna.aero összefoglalója szerint ezt az összeolvadást eleve sokkal sikeresebbnek, mint amikor a US Airways 2006-ban még a Deltával próbálkozott házasságra lépni.
Ez az előny a külföldi vonalhálózatban is megmutatkozik. Az új American a legfontosabb amerikai légitársaság lesz a legfontosabb európai légikikötőben: hetente 3800 üléssel többet repültet majd az Egyesült Államok és Heathrow között, mint a legfontosabb versenytárs, a United. Az új összevont társaság a oneworld szövetséget gazdagítja, amely ezzel a globális piacon 26-ról 34 százalékra erősíti a részesedését.
A fuzionált American 336 célreptérre repül majd, közülük 218 lesz az Államokon belüli és 118 külföldi desztináció 56 országban. Az American visszatér majd Belgiumba, és jelen lesz Amszterdamban és Tel-Avivban, ahová eddig nem járt, viszont a US Airwaysnek megvannak a járatai. A legnagyobb a változás Németország és Brazília esetében: Németországban a mostani American csak a huszonhetedik a társaságok rangsorában, ez a US Airways erős németországi járatai révén az egyesülés után a hatodikra változik. Brazíliában az American volt erős és a US Airways maradt le a ranglistán, az egyesülés után viszont az új társaság a harmadik legjelentősebb külföldi hordozóvá lép elő a hatalmas dél-amerikai országban.