Az óriás átszabása: az Airbus-főnök időt kér
Mint ezt már korábban jeleztük, a légitársaság, amely a kétszintes óriás utasszállítók legnagyobb vásárlója, összesen 140 gépes rendeléssel, amelyből már 59 repül a cég színeiben, további példányokra is vevő lenne, és ezzel biztosítaná a típus sokak által kétségbe vont jövőjét. De az Emirates elnöke, Tim Clark ezt ahhoz köti, hogy a gép hajtóműveit a mostani technológia szintjén fejlesztett újakkal cseréljék le, vagyis legyen a Szuperjumbóknak is olyan neo-változatuk, mint például a most berepülés alatt álló 320neo család.
Az Emirates láthatóan arra törekszik, hogy megpróbálja gazdaságosabbá tenni az óriásgépek üzemeltetését, ezt jelzi az a néhány napja megjelent hír is, hogy már decembertől repül két olyan 380-as, amelynek az ülésszámát az economy-osztály kiterjesztésével és az első osztályú szeparált kabinok elhagyásával összesen 615-re növelik. Bregier nyilatkozatából is az derül ki, hogy a 380-as hatékonyság-növelését az Airbus ugyancsak elsősorban az ülésszám emelésével képzeli el, ami persze jóval olcsóbb megoldás, mint egy új hajtóműtípus integrálása.
Hogy miképp képzeli a gyártó a férőhelyek számának növelését, arról később az Airbus egy másik vezetője, a belső konfigurációért felelős alelnök, Ingo Wuggetzer árult el részleteket. A legfontosabb változás az economy-osztályon az egy sorban lévő székek számának emelése 11-re.
A másik lehetőség, ami plusz üléseket hoz, az úgynevezett Smart-Lav-egységek beszerelése, amelyeket a keskenytörzsű gépcsaládon vezettek be először, szintén annak érdekében, hogy a mosdó kevesebb helyet vegyen el az ülések elől, így lehet vagy sűríteni, vagy – ritkább esetben – ugyanannyi utas számára nagyobb lábtérrel építeni az üléssorokat. A gyártó szerint a lényeg, hogy kisebb alapterületen még mindig megfelelő mellékhelyiségeket lehet elhelyezni.
A 380-as esetében ehhez még hozzájön a személyzeti pihenőrész áthelyezése a felső fedélzetről az alsóra, bizonyos oldalsó poggyásztartók elhagyása. Wuggetzer szerint az elmúlt években elsősorban a nagy hatótávolságú gépek, például az A380-asok prémium-szekcióival foglalkoztak a légitársaságok, itt az ideje alaposan átgondolni az economy-osztályokat is, hiszen az utasok kilencven százaléka itt foglal helyet.
Az Airbus láthatóan egész flottájára kiterjesztette a programot, az alelnök szavaiból kiderül ugyanis, hogy a vadonatúj, még csak néhány példányban repülő A350-eseken is végrehajtják majd, természetesen a megrendelőkkel együtt végiggondolva, a változtatásokat. Ezeken a szélestörzsű gépeken is több helyen Smart-Lav-toalettek váltják fel a nagyobb helyigényűeket, amelyekkel újabb üléssorok telepíthetők, és hasonló változások várhatók a 330-asok fedélzetén is. A 350-eseken a megnövelt utasszám azért lenne az Airbus számára különösen fontos, mert így tudna igazán feljutni és versenyképes konkurenciát teremteni az európai gyártó a nagyobb kapacitású, de ugyancsak kéthajtóműves, és ugyancsak új verzióban tervezett Boeing 777X gépcsaláddal szemben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!