Az óriás átszabása: az Airbus-főnök időt kér

iho   ·   2015.04.16. 11:15
cim
Az európai gyártó a lassú ütemű eladások ellenére nem adja fel az A380-as Szuperjumbo-programot, de időre van szüksége ahhoz, hogy átgondolja az újrahajtóművezett neo-változat tervét. Az Airbus elnöke, Fabrise Bregier egy lapinterjúban válaszolt az Emirates kitartó sürgetésére.

Mint ezt már korábban jeleztük, a légitársaság, amely a kétszintes óriás utasszállítók legnagyobb vásárlója, összesen 140 gépes rendeléssel, amelyből már 59 repül a cég színeiben, további példányokra is vevő lenne, és ezzel biztosítaná a típus sokak által kétségbe vont jövőjét. De az Emirates elnöke, Tim Clark ezt ahhoz köti, hogy a gép hajtóműveit a mostani technológia szintjén fejlesztett újakkal cseréljék le, vagyis legyen a Szuperjumbóknak is olyan neo-változatuk, mint például a most berepülés alatt álló 320neo család.

Az Emirates nyomása ellenére még nincs döntés az óriás neóról

Az Emirates láthatóan arra törekszik, hogy megpróbálja gazdaságosabbá tenni az óriásgépek üzemeltetését, ezt jelzi az a néhány napja megjelent hír is, hogy már decembertől repül két olyan 380-as, amelynek az ülésszámát az economy-osztály kiterjesztésével és az első osztályú szeparált kabinok elhagyásával összesen 615-re növelik. Bregier nyilatkozatából is az derül ki, hogy a 380-as hatékonyság-növelését az Airbus ugyancsak elsősorban az ülésszám emelésével képzeli el, ami persze jóval olcsóbb megoldás, mint egy új hajtóműtípus integrálása.

Hogy miképp képzeli a gyártó a férőhelyek számának növelését, arról később az Airbus egy másik vezetője, a belső konfigurációért felelős alelnök, Ingo Wuggetzer árult el részleteket. A legfontosabb változás az economy-osztályon az egy sorban lévő székek számának emelése 11-re.

Smart-Lav: kisebb toalett, több ülés

A másik lehetőség, ami plusz üléseket hoz, az úgynevezett Smart-Lav-egységek beszerelése, amelyeket a keskenytörzsű gépcsaládon vezettek be először, szintén annak érdekében, hogy a mosdó kevesebb helyet vegyen el az ülések elől, így lehet vagy sűríteni, vagy – ritkább esetben – ugyanannyi utas számára nagyobb lábtérrel építeni az üléssorokat. A gyártó szerint a lényeg, hogy kisebb alapterületen még mindig megfelelő mellékhelyiségeket lehet elhelyezni.

A 380-as esetében ehhez még hozzájön a személyzeti pihenőrész áthelyezése a felső fedélzetről az alsóra, bizonyos oldalsó poggyásztartók elhagyása. Wuggetzer szerint az elmúlt években elsősorban a nagy hatótávolságú gépek, például az A380-asok prémium-szekcióival foglalkoztak a légitársaságok, itt az ideje alaposan átgondolni az economy-osztályokat is, hiszen az utasok kilencven százaléka itt foglal helyet.

A 350-es utasszámát a verseny szempontjából különösen fontos lenne emelni

Az Airbus láthatóan egész flottájára kiterjesztette a programot, az alelnök szavaiból kiderül ugyanis, hogy a vadonatúj, még csak néhány példányban repülő A350-eseken is végrehajtják majd, természetesen a megrendelőkkel együtt végiggondolva, a változtatásokat. Ezeken a szélestörzsű gépeken is több helyen Smart-Lav-toalettek váltják fel a nagyobb helyigényűeket, amelyekkel újabb üléssorok telepíthetők, és hasonló változások várhatók a 330-asok fedélzetén is.  A 350-eseken a megnövelt utasszám azért lenne az Airbus számára különösen fontos, mert így tudna igazán feljutni és versenyképes konkurenciát teremteni az európai gyártó a nagyobb kapacitású, de ugyancsak kéthajtóműves, és ugyancsak új verzióban tervezett Boeing 777X gépcsaláddal szemben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek