Air Race, Ascot: lóerők a lóversenypálya fölött

iho   ·   2016.08.15. 11:15
cim

A búcsúzkodó Lamb a gyönyörű pálya fölött (fotók: Red Bull Air Race)

A szombat az angliai Ascotban a pilonszaggatások napja volt, ami amúgy látványos esemény, de nem annyira örvendetes annak, aki levágja az akadályt a szárnyával, ez tíz alkalommal következett be a lóversenypálya fölött, leginkább a széles ívű forduló utáni hatos kapunál. A mezőny egyetlen hölgytagja, Melanie Astles, a Challenger Cup, vagyis a másodosztály versenyzője ehhez az impozáns számhoz hárommal járult hozzá, miközben a döntő futamban meglehetősen jó időt repült; ugyanebben a kategóriában Cristian Bolton kétszer találta el a pilont. A Master Class pilótái közül Kopfstein és  Chambliss repült túl közel a műanyag kúpokhoz, Chambliss viszont még csak a szabadedzés során. Az előfutamot Dolderer nyerte, mögötte Sonka és Muroya repülte a legjobb időket, mindebben pedig semmi meglepő nem volt: a német Spielberg után Budapesten is győzött, Japánban Muroya nyerte a futamot, és Sonka is többször volt már idén dobogós.

A vasárnapi tizennégyek futama két versenyző diszkvalifikálását hozta, Petr Kopfstein és Pete McLeod azért kellett, hogy búcsúzzon a további esélyektől, mert mindkettőjük motorja túllépte a versenyszabályzatban előírt 2950-es fordulatszámot. A kanadai McLeod különösen rossznéven vette a versenybizottság döntését, szerinte ugyanis a fordulatszám az ő esetében csak a felszálláskor volt magasabb az előírtnál, magát a pályát szabályosan repülte végig. Mindehhez azt érdemes hozzátenni, hogy a futamok többségével ellentétben Ascotban állórajttal indul a verseny, vagyis a felszállás után a pilóták rögtön megkapják a „füstölőt be” – parancsot, némi igazítás után szinte egyenesből repülnek rá az első kapura. A többi helyszínen magasan várakoznak, hogy megkapják az engedélyt a rárepülésre, vagyis leginkább arra kell vigyázniuk, hogy ne repüljenek az indulásnál gyorsabban, mint a 200 csomós limit, Ascotban viszont a felszállással egyben már a pálya teljesítéséhez kell sebességet gyűjteni, nyilván ezért ítélte a versenyvezetés úgy, hogy ezen a helyszínen a start pillanatától érvényes a fordulatszám felső határa.

Dolderer egészen az utolsó pillanatig a legjobb volt...

A nyolcak mezőnyében az ausztrál Hall a francia Ivanoff, az amerikai Goulian pedig Muroya ellenében harcolta ki a legjobb négy közé jutást. A japán, aki az első Japánban rendezett futamot simán megnyerte, az előfutam során is nagyon jól repült, a nyolcak is remek volt az ideje, azonban a nagy igyekezet most is pilonszakításhoz, és ezzel három másodpercnyi büntetéshez vezetett. Goulian viszont az idényben először vívta ki a döntőbe jutást. Arch nagyon keményen repülte a maga párbaját és legyőzte a britek kedvencét: Nigel Lamb többszörös világbajnok ráadásul most repült a sorozatban utoljára hazai közönség előtt, mert idén búcsúzik a sorozattól. Az utolsó nyolcas viadalban először Martin Sonka repült, tisztán és pazar idővel, a hétvége egyéni csúcsával, azonban jött megint Dolderer, és még gyorsabb volt, sőt, a hétvégén másodszor is pályarekordot állított fel, úgyhogy elég sokan tartották szinte biztosnak, hogy az ismét szenzációsan versenyző németé lesz majd az utolsó megmérettetés során is a legjobb idő, és ezzel az ascoti győzelem.

...de aztán mégis Hall ünnepelhetett

És ezután következett a döntő és a meglepetés-sorozat. A résztvevők közül Matt Hall tökéletes suhanást hajtott végre, meggyőző idővel és szintén tökéletes időzítéssel lett első, úgy, hogy olyan nagy formát az előző párbajok során, a győzelmei ellenére nem mutatott. A mindeddig domináló Dolderernek meg kellett elégednie a második hellyel, amit „egy kevés csalódottság” közepette kommentált a futam után, megfogalmazása szerint „túl konzervatív módon” repülte a döntőt, az biztos, hogy már az első kapunál lassabb volt, mint Hall, és az ausztrál a fordulókat is szűkebben tudta végrehajtani. Arch és Goulian egyaránt bukta a futamot, az osztrák eltért a pályától, az amerikai pedig túllépte a G-limitet, kettőjük közül viszont Arch ideje volt jobb, ezért övé lett a harmadik hely. Az osztrák a harmadik helynek nagyon is örült, azután, hogy motorbajokkal indult a hétvégének, és ezért nem érezte magát tökéletesen felkészültnek a döntőre: valójában ha a fordulatszám-kizárások nem történtek volna a tizennégyes futamok során, akkor Arch a legjobb nyolc közé sem került volna...

Koepfler szépfestésű gépében túlporgött a motor

A következő futamot a mostani enyhe csalódottság ellenére meggyőző fölénnyel várja Matthias Dolderer, összetettben majd húsz pont lemaradással Arch követi, majd a mostani győztes, Matt Hall, az ő nyakán lihegve, csak két pontnyi különbséggel a harmadik. Következik szeptember elején az első németországi futam Lausitzring légterében, ezután költözik a verseny Amerikába, hogy a két ottani futam, Indianapolis és Las Vegas október elején és közepén döntse el az idei Air Race-bajnokságot.

Arch összetett másodikként várhatja a németországi futamot

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek