Air France-bajok: leépítés, kevesebb gép és vonal

iho   ·   2015.10.06. 08:45
cim33

Flottaleépítés, járatok megszűnése, elbocsátások: az Air France vezetése nem tudott megegyezésre jutni a légitársaság repülőszemélyzetének érdekvédelmi szervezeteivel, a következmény radikális csökkentés sokféle formában. A társaság több repült órát kért a személyzetektől, fizetésemelés nélkül, ezt a szakszervezetek elutasították.

A tárgyalások megszakadása után a cég döntése szerint a megszűnő álláshelyek száma 2900, a flottából tizennégy gépet sorolnak ki, a leállított vonalak száma öt, ezeken a vonalakon a leállított járatoké heti harmincöt, de sok más, megmaradó vonalon is csökkentik a járatsűrűséget.

A flottacsökkentés és a vonalak bezárása kifejezetten a nagy hatótávolságú gépparkot és hálózatot érinti, ami pedig egyébként rendszerint több profitot hoz a légitársaságoknak, mint a rövid és közepes hosszúságú járatok. A magyarázatot részben feltehetően a kivonásra kerülő gépek kínálják: tizennégy négyhajtóműves A340-esről van szó, amelyeket a légitársaság amúgy is fokozatosan leépített volna, így azonban a kisorolásukat a flottából meggyorsítják, és eközben nem állítanak be helyettük a korábbi tervek szerint Boeing 787-eseket.

Az A340-esek alkonya

Mint erről már többször írtunk, az A340-es saját leszármazottjának áldozatává vált: az A330-as két hajtóművel, vagy más hasonló kéthajtóműves szélestörzsűek közel azonos vagy még jobb gazdasági mutatókkal, gyakorlatilag kiszorítják a 340-eseket, amelyek gyártását az Airbus 2011-ben, további érdeklődés hiányában le is állította. A típus bevezetésekor a légitársaságoknak fokozott biztonságot ígért a gyártó, de ezt a biztonságot a megbízható kéthajtóművesek ugyanúgy garantálják, ami a többórás ETOPS-engedélyekben mutatkozik meg, vagyis hogy egyre nő az a repült órákban számolt távolság, amennyire a kéthajtóművesek is eltávolodhatnak a legközelebbi leszállásra alkalmas repülőtértől. Vagyis a kéthajtóművesek, kisebb fogyasztás és egyszerűbb üzemeltetés mellett, ugyanúgy képesek megrepülni a leghosszabb óceáni vonalakat is: hasonló okok miatt csökkent egyébként minimálisra az amerikai vetélytárs Boeing négyhajtóműves, bár modernizált 747-esének rendelési listája is.

Az Air France azonban úgy gyorsítja meg és hajtja végre 2017-ig a 340-esek leépítését, hogy nem állít be helyette más típust, ezzel a hosszú távú flotta 107 gépre csökken, ami 300 pilóta, 900 főnyi kabinszemélyzet és 1700 főnyi földi alkalmazott munkahelyét teszi feleslegessé. A következő két évre mindez 200 millió eurónyi kiadáscsökkentést jelent a légitársaságnak.

A tavalyi sztrájk képe: lesz ismét munkabeszüntetés?

A hétfőn kiadott közlemény szerint a vonalhálózat csökkentése elsősorban bizonyos veszteséges ázsiai és közel-keleti desztinációkat érint. Az intézkedéseknek ez lehet a másik magyarázata: legalábbis valószínű, hogy az Air France, legalábbis részben, az Öböl-térség nagy légitársaságaival szemben maradt alul azon a piacon, ahol az Emirates, az Etihad és a Qatar jelenti a legfontosabb konkurenciát.

Egyébként ahol viszont a társaság inkább nyereséges, az Kuba: friss bejelentés szerint az Air France alaposan megsűríti havannai járatait, heti tízre illetve kilencre: ezen a vonalon az Air France tizenhét éve repül, piacvezetőnek számít, és láthatóan ezt ki is akarja használni.

Veszteséges hosszútávú vonalak: más társaságnál ezek hoznak profitot

Az Air France/KLM csoport a változások ellenére tovább pörgeti a Perform 202 elnevezésű szerkezetátalakítási programot, és Alexandre de Juniac elnök szerint a légitársaság továbbra is kész újraindítani a tárgyalásokat a szakszervezetekkel, mert a program megvalósítása, a növekedés helyreállítása csak akkor lehetséges, ha erre sikerül minden alkalmazottat mozgósítani.

A jelek szerint azonban az alkalmazottak éppenséggel nem tolerálják a leépítési terveket. Hétfőn azért szakadt félbe az Air France üzemi tanácsának ülése, mert több száz dolgozó tört be a terembe, és inzultálta a cég jelenlévő vezetőit, de Juniac lemondását követelve. A jelenlévő igazgatósági tagoknak megtépték a ruhájukat is, biztonságiak és rendőrök kellettek, hogy szabályosan kimentsék a dühödt alkalmazottak kezei közül a társaság főnökeit.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek