Air Berlin-válság: mi lesz, ha a Niki bedől?

iho   ·   2017.09.21. 11:15
cim2

Veszélybe kerülhet a felszámolási program, összekuszálódhatnak a szálak, ha az Air Berlin egyik leányvállalata, a Niki is csődeljárás alá kerül. Az ügyben a követ a vízbe egy meg nem nevezett osztrák utazásszervező megbízásából egy Kosch & Partner nevű ügyvédi iroda dobta azzal, hogy a kisebb, charterrepüléssel is foglalkozó low-cost légitársaság ellen is csődeljárást kezdeményezett, az idegenforgalmi cégnek ki nem fizetett tartozásai miatt.

Az első reakciók szerint ez alapvetően megtorpedózhatja a most zajló folyamatot, amely az Air Berlin megmentéséhez és eladásához vezetne, azok a lehetséges vevők, amelyek megvásárolnák a cégcsoport különféle részeit, esetleg visszavonulnának az üzlettől, a Niki pedig úgy bukna meg, hogy közben elvesztené meglévő, és tegyük hozzá, komoly értéket képviselő leszállási engedélyeit és jogosításait, márpedig, teszi hozzá az ATW online, a most alakuló megállapodásoknak ezek fontos elemei.

Maga a Niki azonban határozottan tagadja a tartozás tényét. Egy osztrák bíróság vizsgálja az ügyet, de egy szakértő szerint az eljárásnak nemcsak a konkrét megkeresés kapcsán kell döntenie, hanem át kell tekintenie a légitársaság általános pozícióját, és a konkrét tartozás kérdésen túl ki kell mondania, csőd(közeli) helyzetben van-e a Niki.

Néhány héttel ezelőtt, nem sokkal azután, hogy az Etihad kivonulása következtében az Air Berlin ellen megindult a csődeljárás, Niki Lauda, a Niki, illetve korábban a Lauda Air alapítója és egykori tulajdonosa bejelentette, két másik céggel (Thomas Cook, Condor) összefogva kvázi visszavásárolná a légitársaságot sőt, a Niki negyvengépes flottája mellé még átvenne az Air Berlin állományából további tizenhét utasszállítót. Az egykori F1-es világbajnok az Aero Lloyd romjain alapította második légitársaságát, azután, hogy a Lauda Air az Austrian része lett, majd a Niki lett együttműködő partnere majd része az AirBerlin csoportnak, eddig ráadásul úgy szerepelt, mint ennek a csoportnak az egyetlen nem veszteséges tagja.

A Niki a lehetséges főszereplője lenne az Air Berlin Group sorsa végleges rendezésének is, ugyanis hozzá kapcsolódik állítólag egy újabb potens vevő jelentkezése. Az eddig legvalószínűbb befutó a Lufthansa, amely, mint erről már többször írtunk, az Air Berlin jónéhány gépét wet-lease formában bérli a saját diszkont társasága, az Eurowings számára. Ugyancsak fontos jelentkező az easyJet, amelynek nagyon fontos lenne megszerezni németországi leszállási jogokat az Air Berlin felvásárlásával. Német és kínai tőkebefektetők is versenyben vannak, de a frissebb hírek szerint van egy újabb, a Lufthansa pozícióit talán leginkább fenyegető jelentkező, amelynek tőkeereje és mérete is összemérhető a német légitársasági csoporttal, ez pedig az IAG, amelynek része a British Airways, az Aer Lingus, a Vueling és az Iberia, sőt, van egy újonnan alapított diszkont ága is, a Level. Nos hírek szerint az IAG számára éppenséggel a Niki a legértékesebb falat az AirBerlinből.

Mindezzel együtt a legesélyesebb továbbra is a Lufthansa csoport. A döntést szeptember 25-én jelentik be, de sokak szerint ekkor sem dől el minden, például a jelek szerint az Air Berlin egy-két éve kiépülni kezdő hosszú távú flottája egyik lehetséges vásárlót sem érdekli igazán.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek