A Varacskos Disznó és a Sárkányhölgy búcsúja?

iho   ·   2014.02.07. 10:00
cim

Meglepően őszinte és nem túl derűs hangulatú nyilatkozatot adott az amerikai légierő harci kötelékeinek parancsnoka a fegyvernemi lapnak, az Air Force Times portálnak.

Michael Hostage tábornok egyebek mellett határozottan kiáll a tervezett, de sokak által vitatott takarékossági intézkedések sorában az A–10-esek teljes kivonása mellett. Megfogalmazása szerint a Varacskos Disznó becenéven ismert páncélozott, kifejezetten földi csapásmérésre, elsősorban harckocsik ellen bevethető gép a jövő várható konfliktusaiban „teljesen használhatatlan”. Az pedig, hogy a típust csökkentett számban tartsák hadrendben, mondjuk a példányok felének kivonása mellett, nem változtat azon, hogy a kevesebb gép is szükségessé tenné a drága üzemeltetési háttér fenntartását.

A-10-es Afganisztán fölött: feleannyi gép fenntartásához is kellene a drága üzemeltetési háttér<br>(Fotók: Aur Force Magazine)

Ugyancsak javasolja a parancsnok a legendás felderítők, az U–2-esek kivonását a hadrendből, a Global Hawk pilóta nélküli gépek javára, amelyek pedig a katonai költségvetést ellenőrző kormányzati szervek céltáblái voltak az elmúlt években. A tábornok sem tűnik annyira lelkesnek a típus iránt, úgy fogalmaz, hogy a jelek szerint arra kap majd utasítást, hogy további példányokat vásároljon belőlük, de leszögezi: az U–2-est és a pilóta nélküli gépet egyszerre nem lehet fenntartani a hadrendben, és ebben az esetben Hostage a Global Hawk további rendszerben tartása mellett szavaz, mert így lenne elég pénz arra, hogy a Global Hawk képességeit a jelenlegi szintről feljavítsák.

Lehet modernizálni az F-16-osokat, de Hostage szerint taktikailag akkor is elavulnának tíz év múlva

„Halálomig harcolok az F–35-ösökért”, fogalmaz a későbbiekben a tábornok, ha ugyanis a légierő minden pénzt megkapna az F–15-ösök és F–16-osok továbbfejlesztésére, ezek a gépek taktikailag akkor is elavulttá válnak a következő évtized közepére. A lehetséges ellenfelek olyan flottákat fejlesztenek, amelyek túltesznek az amerikaiak megörökölt típusain, teszi hozzá Hostage, sőt, azt is kijelenti, hogy egyetlenegyet sem szabad elvenni a mostani tervekben meghatározott 1763 gépből.

A tábornok ugyanakkor keményen kiáll az F–22-esek továbbfejlesztése mellett, amelyek gyártásukkor, megfogalmazása szerint, olyan számítógépekkel működtek, amilyeneket ma már egy játékkomputerben sem találni, de a beszerzési folyamatban ezekkel kellett elkezdeni a szolgálatukat.

Mind az 1763 F-35-ösre szükség van, de kell melléjük a mindössze 187 F-22-es is...

Egy másik meglepő kijelentés: az F–35-ös flotta „irreleváns” az F–22-esek életben tartása nélkül, mert az F–35-ösöket nem a légifölény biztosítására építették, ez továbbra is az F–22-esek feladata. Mivel az F–22-es géppark „sajnálatosan kicsi”, ezért ebből a típusból is minden példányra szükség van, mondja határozottan Hostage.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek