A bécsiek beteljesült álma
Már a 19. század második felében megszülettek a tervek Bécs főpályaudvarának megépítéséről. A folyamatosan visszatérő elképzelések homlokterében az állt, hogy a fejpályaudvarokon kívül egy átmenő forgalmú főpályaudvar is létesüljön az osztrák fővárosban. A 21. század elejére a terv megvalósult: a kor elvárásainak megfelelően egy modern megjelenésű főpályaudvar épült fel a Südtiroler Platz melletti területen.
A létesítmény részleges megnyitását a 2012-es menetrendváltáshoz időzítették, az első vonat december 9-én éjfél után nem sokkal futott be a Hauptbahnhofra. Ezzel együtt a régi Déli pályaudvar megmaradt keleti oldala (Südbahnhof, Ostseite) bezárta kapuit, az állomást hamarosan elbontják. Az ÖBB különleges programmal kedveskedett az 1846 óta működő Südbahnhof utolsó napjára: az állomásról utolsóként, 23.48-kor Bruck an der Leithára indult vonatot az 52.100-as nagygőzös vontatta, a szerelvényt nosztalgiakocsik alkották.
A főpályaudvar megnyitása miatt jelentősen módosult a vonatok menetrendje, ennek részleteiről már beszámoltunk az osztrák menetrendváltással foglalkozó írásunkban. Mindezek mellett az új Westbahn megnyitása az idei menetrendváltás másik nagy eseménye. A Bécs és Sankt Pölten között húzódó pályán a railjetek 230 kilométer per óra sebességgel közlekedhetnek, a két város között felére, 25 percre csökkent a menetidő.
A főpályaudvar környéki építkezéseknek azonban nincs vége. Folyamatosan halad a létesítmény bővítése és a szomszédos lakópark építése. Két év múlva, a 2014 decemberétől már a távolsági vonatok is meg fognak állni, így a budapesti railjetekről is le lehet majd szállni a bécsi főpályaudvaron.
A főpályaudvar építése 2010-ben kezdődött, a részleges megnyitásig két évet kellett várni. A projekt összköltsége az új városrész építésével együtt 4 milliárd eurót tesz ki, ebből a vasúti létesítmények építése 987 millió euróba kerül.