370 perc az új Airbusnak, repül az első széria-példány

Az európai légügyi hatóság, az EASA 180 percen túli kiterjesztett kéthajtóműves üzemeltetésre adott engedélyt az Airbus A350 XWB számára, vagyis az új utasszállító három órán túli egyhajtóműves repülési időre is eltávolodhat a legközelebbi leszállóhelytől, ha valamelyik hajtóművét kénytelen lenne leállítani.
Az ETOPS-rendszer az ICAO rendelkezésén alapul, amely a 80-as években keletkezett, és amely a gépek bizonyított megbízhatóságához kötötte, mennyire távolodhatnak el a legközelebbi leszállóhelytől, ha az illető típusnak a korábbiakkal szemben nem négy, hanem csak két hajtóműve van. Az első típus, amely megkapta az ETOPS-engedélyt, a légitársaságok által ma is nagy számban használt Boeing 767-es volt, és az ETOPS nyitotta meg az utat sok társaság előtt arra, hogy kevesebb üzemanyag fogyasztása mellett, ugyanakkor kedvezőbb, a partoktól és a lehetséges kényszerleszálló helyektől távolabb légi útvonalakon közlekedtessék a gépeiket. Az ETOPS-rendszer alaposan átalakította például az Atlanti-óceán északi része feletti forgalmat.
A most megadott ETOPS-engedély azért különleges, olvasható az Airbus holnapján, mert először történik meg, hogy egy típus a forgalomba állítása előtt kapta meg a 180 perces illetve azon túli opciókat tartalmazó tanúsítványt. A gyártó érthető mód nem is az alap-specifikációt, a három órát, hanem az opcionális 300, sőt, 370 percet, vagyis hat óra tíz percet hangsúlyozza.
Ez azonban nem automatikus: a 300 illetve a 370 perces ETOPS engedélyének megszerzése már az üzemeltető feladata, magyarán a légitársaság kell, hogy megszerezze az extra-hosszú légi útvonalakhoz elengedhetetlen extra-nagy eltávolodási lehetőséget a lehetséges legközelebbi leszállóhelytől. Ez már nem magának a gépnek, hanem az üzemeltetés biztonságának a kérdése, ezért kell leginkább a légitársaságot vizsgáztatni az eléréséhez. Távolságban kifejezve ez a 370 perc 2500 tengeri mérföldet, 4630 kilométert jelent: hogy érzékeltessük, ez nagyjából megfelel Magyarország és az északi pólus közti távolságnak.
A 300 perces ETOPS például a Csendes-óceán északi része felett repülő gépek számára lehet könnyebbség, írja az Airbus, és olyan fontos járatok számára biztosít kedvezőbb útvonalat, mint Délkelet-Ázsia vagy Ausztrália és az Egyesült Államok közöttiek, míg a 370 perc olyan útvonalak megrepülését teszi lehetővé az óceánok déli övezetei felett, amelyek közvetlenül kapcsolják össze Ausztráliát, Dél-Amerikát és Dél-Afrikát.
A 350-es egyébként épp ezeket az útvonalakat repülte le az augusztusi kéthetes nagy kampány időszakában, amikor az egyik tesztgép Johannesburgból Sydneybe, majd az új-zélandi Aucklandbe, innen pedig a Csendes-óceán felett Santiago de Chilébe teljesített próbajáratot.
Az európai hatóság döntését feltehetően hamarosan követi az amerikai FAA határozata is, a szokásos rendszer az, hogy amit az egyik nagy légügyi hivatal kibocsát, azt a másik automatikusan elfogadja. A dolog azért pikáns, mert az FAA határozata értelmében a versenytárs amerikai gyártó gépei, a Boeing 777 és 787, valamennyivel kevesebb, 330 perces ETOPS-engedéllyel repülnek. A Reuters szerint egyébként a különbség igazából csak marketing-kérdés, mert a 330 perces ETOPS is bőven alkalmas a létező légi útvonalak lerepüléséhez.
Az FAA egyébként még magát a típusengedélyt sem bocsátotta ki a 350-esre, ez egyes hírek szerint október végére várható, mindenesetre a hírügynökség kérdésére a Szövetségi Légügyi Hivatal annyit válaszolt, egyelőre nem bocsátkozik spekulációba arról, mikor adja meg a típusengedélyt és milyen ETOPS kíséretében.
Mindeközben az Airbus keményen készül az új típus forgalomba állítására: az első gép, amelyet a tervek szerint még idén kell átadni a kibocsátó légitársaságnak, a Qatar Airwaysnek, teljesítette első felszállását.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!